کد خبر: 48974
تاریخ انتشار: شنبه, 17 شهریور 1403 - 13:28

داخلی

»

گفتگو

دسترسی به اسکوپوس هوشمند برای دانشگاه های کشور برقرار شد

منبع : لیزنا
 رئیس پژوهشگاه علوم و فن آوری اطلاعات (ایرانداک): با هماهنگی های انجام شده، دسترسی به اسکوپوس هوشمند نیز از این هفته برای دانشگاه ها برقرار شده است.
دسترسی به اسکوپوس هوشمند برای دانشگاه های کشور برقرار شد

دکتر محمد حسن زاده، رئیس پژوهشگاه علوم و فن آوری اطلاعات (ایرانداک) با اعلام این خبر به خبرنگار لیزنا گفت:  ابزار  Scopus AI یک ا بزار جستجوی هوشمند است که به کمک هوش مصنوعی مولد (GenAI) ایجاد شده است. این ابزار با بهره گیری از شبکه مفاهیم زبانی و با ساختار زبان طبیعی امکان جستجوهای مهفومی و ارائه پاسخ های ایجاد شده توسط هوش مصنوعی را فراهم می آورد.

وی افزود: در واقع درک پژوهشگر از محتواهای موجود در داده های کلان ذخیره شده در پایگاه دانش این مجموعه را افزایش می دهد و بینش پژوهشگران را غنی تر می سازد.

حسن زاده گفت: طبق اعلام الزویر، این راه حل با همکاری نزدیک با جامعه دانشگاهی ساخته شده است و به عنوان راهنمای قابل اعتماد پژوهشگران از طریق گستره وسیع دانش موجود در Scopus، بزرگترین پایگاه داده چکیده و استنادی چند رشته ای عمل می کند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فن آوری اطلاعات بیان کرد: اخیراً، با تلاش های ایرانداک، دسترسی به پایگاه های الزویر از سوی دانشگاه های زیرمجموعه وزارت علوم، عضو شورای تامین منابع علمی برقرار شده است. با هماهنگی های انجام شده، دسترسی به اسکوپوس هوشمند نیز از این هفته برای دانشگاه ها برقرار شده است.

وی در پایان بیان کرد: با استفاده از اسکوپوس هوشمند، پژوهشگران به راحتی می توانند فراتر از جستجوهای سنتی که به بازیابی رکوردهای موجود در پایگاه های داده می انجامید، به پاسخ های غنی سازی شده از طریق شبکه واژگانی و همچنین هدفمند به پرسش های به زبان طبیعی دسترسی داشته باشند.

نمونه جستجو در اسکوپوس هوشمند در تصویر زیر آمده است.