کد خبر: 48994
تاریخ انتشار: جمعه, 23 شهریور 1403 - 13:08

داخلی

»

گزارش

دومین جلسه نقد و پژوهش ادبیات کودک برگزار شد

می‌کوشیم نقد را گام‌به‌گام ارتقاء دهیم

منبع : انجمن نویسندگان کودک و نوجوان
 دومین جلسه نقد و پژوهش روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور ماه در انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شد.
می‌کوشیم نقد را گام‌به‌گام ارتقاء دهیم

 به گزارش لیزنا، در ابتدای این جلسه شهلا انتظاریان، عضو هیات مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ، ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران به سابقه جلسات منظم میان منتقدان از سوی نشریه کتاب ماه کودک و نوجوان در دهه‌های هفتاد و هشتاد اشاره کرد و برپایی چنان جلساتی را برای شکوفایی ادبیات کودک ضروری شمرد.
 
 در ادامه محمد عکاف، سردبیر خبرگزاری مجلس که در سال‌های قبل دبیر چند نشریه کودک و نوجوان بود، فراوانی رویدادها و محصولات فرهنگی کودکان را پیش‌شرط رونق نقد ادبیات کودک دانست.

 علیرضا کرمانی، جامعه‌شناس، اظهار داشت گرچه افرادی چون پستمن و فوکو به مرگ کودکی باور داشته‌اند، برخی از متأخران از آینده کودکی که پیش‌نیاز ادبیات کودک و نقد آن است سخن می‌گویند.

 نیره‌سادات هاشمی نیز بررسی گفتمان نقد ادبیات کودک را ضروری دانست و بر اهمیت آشنایی پدیدآورندگان کتاب کودک با اصول نظری و مقدمات نقد تأکید کرد.

در پایان این جلسه یاشار هدایی افزود انتظار  تغییرات اجتماعی از نقد ادبیات کودک واقع‌بینانه نیست اما چنین جلساتی می‌تواند در طول زمان به تحولات گام‌به‌گام و ارتقاء سطح نقد بینجامد.

 مهدی ابراهیمی لامع، افسون امینی، منیژه پدرامی، زهرا حاتمی، ناصر شیری‌زاده، حامد صلاحی و صدف گلمرادی از دیگر منتقدانی بودند که در این جلسه به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند.

 جلسات نقد و پژوهش هر دو هفته یک‌بار با تسهیل‌گری سیدعلی کاشفی خوانساری در انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برپا می‌شود.