داخلی
»مطالب کتابداری
»کتابخانه های عمومی
کلاس «بازاریابی خواندن» در مدرسه تابستانی خواندن برگزار شد
به گزارش لیزنا، در دومین روز از مدرسه تابستانی خواندن کلاس «بازاریابی خواندن» توسط امیر سعادتی تدریس شد. حضور یک ناشر برای انتقال تجربیات خود از صنعت نشر و همچنین بحث در خصوص اقتصاد کتاب و نشر از نکات قابل توجه این کلاس بود.
امیر سعادتی با اشاره به نظریه مارشال مک لوهان به نام سه کهکشان گفت: مک لوهان بهعنوان نظریهپرداز در علم ارتباطات معتقد است سه دوره در عصر ارتباطات وجود دارد؛ کهکشان شفاهی، گوتنبرگ و مارکُنی که بعدها دکتر محسنیانراد نظریه وجود کهکشان چهارم بهنام کهکشان فضای مجازی را مطرح میکند.
سعادتی ادامه داد: دکتر محسنیانراد در کتاب «ایران در چهار کهکشان ارتباطی» مینویسد، در کهکشان اول گفتگو ابزار ارتباطی انسان است و در کهکشان دوم کتاب و نسخ خطی جایگاه برجستهای دارد و کهکشان سوم هم با اختراع رادیو بوجود آمد.
وی با بیان اینکه در دوره شفاهی، ایران در اوج بوده است گفت: از خط تصویری در این دوران ما به خط نوشتاری رسیدیم و اصلا اولین خط در فلات ایران اختراع شد و در این دوران کتابخانههای ما پر از کتاب بوده است.
این فعال رسانه ادامه داد: هنر غربیها این بود که با اختراع صنعت چاپ کتابها را وارد خانههای مردم کردند. هرچند که آنها چاپ کتاب را با چاپ کتابهای تمدن ما آغاز کردند و با فاصله زمانی حدود 300 ساله وارد کشور ما شد؛ ما در کهکشان گوتنبرگ اقامت خیلی کوتاهی داشتیم و دیر هنگام هم وارد این دوره شدیم.
سعادتی افزود: ما دیر وارد دوره مکتوب شدیم، اما سریع وارد کهکشان مارکُنی شدیم. بخاطر همین خیلیها میگویند ایرانیها دارای فرهنگ شفاهیاند نه مکتوب. در روزنامهنگاری هم ما ضعیفتر از بقیه هستیم، همین الان گفته میشود تیراژ روزنامههای ما 900 هزار نسخه است که حدود 500 هزار نسخه آن خوانده میشود در حالی که این آمار در بقیه کشورها حتی در آسیا خیلی بیشتر از این است.
وی در پایان اضافه کرد: ما با سرعت وارد کهکشان سوم و چهارم شدیم و فاصله اندکی با مخترعان آن داریم. معدل تعداد روزنامه در آسیا 53 روزنامه است که این آمار در ایران22 روزنامه است، یعنی ما از متوسط آسیاییها پایین تریم. در حالیکه در مصرف شبکههای رادیویی ما از متوسط جهانی و آسیایی بالاتریم. معدل گیرندههای رادیویی در آسیا 110 کانال است در حالیکه معدل کشور ما 180 گیرنده رادیویی است.
در بخش دیگری از این کلاس زهیر قدسی مدیر انتشارات کتاب آفتاب بهعنوان میهمان ویژه در این برنامه حاضر شد و تجربیات خود را در حوزه اقتصاد کتاب و صنعت نشر با فراگیران در مبان گداشت.
وی با اشاره به اینکه برگزاری این دوره آموزشی باعث ایجاد شور و هیجان در میان کتابداران میشود گفت: علاوه بر بهرهگیری از تجربه اساتید و انتقال تجربیات این دورهها معمولا باعث ایجاد پویایی و نشاط در بین شرکت کنندگان میشود و بروز خلاقیت فکری از دیگر ویژگیهای این دورههای آموزشی است تا آنها با روشهای جدید شغلی خود آشنا شوند.
مدیر انتشارات کتاب آفتاب افزود: ما برای بالا بردن سطح مطالعه بشدت نیازمند آن هستیم که روشهای جدید و ابزارهای نوین ارتباطی را بکار بگیریم.
وی درباره کتابخانه ایدهآل گفت: کتابدار باید با خلاقیت و جذابیت در مسیر رسیدن به کتابخانه ایدهآل حرکت کند.
قدسی ادامه داد: کتابخانه ایدهآل محلی برای برقراری انس مراجعه کنندگان با کتاب است. کتابدارها به جای امانت دادن صرف کتابها باید با مراجعان تعامل داشته باشند و نقش راهنما و مشاور را ایفا کنند.
«مدرسه تابستانی خواندن» یکی از برنامههای «سال ملی خواندن» است که از سال گذشته به همت معاونت برنامهریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانههای عمومی کشور با هدف تربیت و آمادهسازی کتابداران علاقمند برای ایفای نقش کلیدی مروجان خواندن در جامعه برگزار میشود.
دور سوم و چهارم مدرسه تابستانی خواندن از 14 تا 17 شهریور ماه در مشهد مقدس در حال برگزاری است.
۱. از توهین به افراد، قومیتها و نژادها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهامزنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیامها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمانها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.