کد خبر: 49011
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 28 شهریور 1403 - 21:26

داخلی

»

گزارش

سفری 50 ساله تا رسیدن به منزلگه استاد

منبع : لیزنا
دوره کارشناسی کتابداری دانشگاه تهران 50 ساله شد.
سفری 50 ساله تا رسیدن به منزلگه استاد

به گزارش خبرنگار لیزنا، اولین دوره کارشناسی کتابداری در دانشگاه تهران در سال 1353،‌ یعنی دقیقا 50 سال پیش راه‌اندازی شد.  این دوره بر خلاف جریان رایج جهان که فقط کارشناسی ارشد کتابداری می‌گرفتند،‌ ایجاد شد، جریان جهانی که کماکان در اغلب گروههای کتابداری و علوم اطلاعات در دنیا متداول است. در خاطرات نوش‌آفرین انصاری می‌شنویم که در جریان متداول جهانی و به تبع آن گروه کتابداری ایران که در سال 1344 با حضور اساتید امریکایی  شروع به کار کرده بود،‌ از رشته‌های مختلف دانشجوی ارشد می‌گرفتند و با تخصص در یک رشته تخصصی،‌ یک دوره ارشد برای مدیریت کتابخانه‌های دانشگاهی و تخصصی می گذرانند و به سرعت هم جذب بازار کار می‌شدند. حال آنکه کتابخانه‌های عمومی، ‌آموزشگاهی و کودک که استاد نام حوزه‌اش را  کتابداری اجتماعی گذاشته‌اند، نیروی تخصصی نداشتند،‌ و به لحاظ بودجه هم امکان جذب کارشناسی ارشد را نداشتند.

نوش آفرین انصاری تعریف می‌کند :"در داخل دانشگاه تهران نیز دوره کارشناسی  مخالفین جدی و سرشناسی داشت،‌ که روندجاری جهانی را پیشنهاد می‌کردند و من برای دفاع از ایجاد دوره کارشناسی مجبور شدم در زمان ریاست دکتر علینقی عالیخانی بر دانشگاه تهران به شورای دانشگاه بروم و از طرح خودم دفاع کنم" و به این ترتیب دوره کارشناسی کتابداری تاسیس و از مهر 1353 اولین دانشجویان دوره کارشناسی کتابداری که در کنکوری اختصاصی که آزمون کتابخوانی، مهمترین بخش کنکورشان بود در گروه کتابداری دانشگاه تهران شروع به تحصیل کردند."

باید یادآوری شود که  از 30 نفر دانشجویان ورودی 1353 کتابداری دانشگاه تهران 18 نفر در همه این 50 سال با فراز و فرودهایی همواره با هم در ارتباط بوده‌اند. از این تعداد 8 نفر در تهران، دو نفر در شیراز،‌ یک نفر در گیلان، ‌یک نفر در مازندران،‌ یک نفر در کرمان، یک نفر در فرانسه، یک نفر در سوئد،‌ یک نفر در کانادا و دو نفر در امریکا زندگی می‌کنند که با شروع امکانات ارتباط مجازی، در یک گروه با عنوان 53 متشکل شده‌اند و سه نفر از دوستان همکلاسی هم که در تهران زندگی می‌کنند و با همکلاسیهای قدیمی در تماس هستند، در گروه مجازی حضور ندارند.

این هفته چند نفر از همکلاسی هایی که در تهران حضور داشتند، به مناسبت پنجاه سال شاگردی استاد بزرگ، نوش‌آفرین انصاری به منزل ایشان برای دیدار استاد رفتند و از محضر با لطف و با کرامت استاد و همسر گرانقدرشان استاد دکتر مهدی محقق بهره بردند. این شب زیبا که در آن خاطرات 50 سال پیش از استادان و همکلاسیها و دیگر دانشجویان دانشکده، و کارکنان،‌ و خدمتگزاران و نگهبانان آن سالها، خاطره‌ها و نقل قولهای بسیار گفته شد، شبی فراموش نشدنی و خاطره انگیز برای یکایک شاگردان ایشان بود. خاطراتی از استادانی که بهترین استادان آن زمان دانشگاه تهران بودند و استادانی که دیگر در میان ما نیستند،‌ و یادشان همواره برای ما گرامی و عزیز است و یادی از موفقیتهای همه آنانکه در این سفر پنجاه‌ ساله شاگردی استاد را ادامه داده‌اند و می‌دهند.

شب پنجاه سالگی این هفته، خاطره‌ای تازه و رویایی و فراموش ناشدنی برای همه حاضران آفرید، خاطراتی که کاظم حافظیان از شاگردان اولین دوره کارشناسی کتابداری و حاضر در جمع از آن با عنوان سه ساعت در بهشت  نام می‌برد.

در این شب زیبا لوح یادبودی از سوی حاضران به نمایندگی از همه هم‌شاگردیهای 1353 تقدیم استاد گردید.