کد خبر: 25065
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 04 شهریور 1395 - 17:49

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

ایران از لحاظ رشد کمی علم در جایگاه دوم دنیا

منبع : لیزنا
 جمهوری اسلامی ایران از لحاظ رشد کمیت تولید علم در سال 2015 میلادی نسبت به سال 2014 میلادی با یک پله صعود به جایگاه دوم دنیا دست یافت.
ایران از لحاظ رشد کمی علم در جایگاه دوم دنیا

به گزارش لیزنا، دکتر محمدجواد دهقانی، سرپرست ISC اعلام کرد: براساس اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی وب آو ساینس (آی.اس.آی) در تاریخ دوم شهریور ماه سال 1395و مقایسه کمیت تولید علم 25 کشور دنیا که بیشترین کمیت تولید علم را در سال های 2014 و 2015 میلادی تولید کرده اند، نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران از لحاظ رشد کمیت تولید علم در سال 2015 میلادی نسبت به سال 2014 میلادی با یک پله صعود به جایگاه دوم دنیا دست یافت.

 دهقانی اظهار داشت: 25 کشور دنیا که دارای بیشترین میزان کمیت تولید علم هستند عبارتند از: آمریکا، چین، انگلستان، آلمان، ژاپن، فرانسه، ایتالیا، کانادا، هند، استرالیا، اسپانیا، کره جنوبی، برزیل، هلند، روسیه، سوئیس، ترکیه، لهستان، ایران، سوئد، تایوان، بلژیک، دانمارک، اسکاتلند و اتریش.

 سرپرست ISC گفت: ایران در سال 2014 میلادی تعداد 31931 مدرک در معتبرترین مجلات دنیا منتشر کرد که این رقم در سال 2015 میلادی به 35616 مورد رسید. ارقام در پایگاه های استنادی به صورت مرتب روزآمد می شوند اما با اطلاعات سال های گذشته نسبت به سال های جاری تغییرات کمتری دارند. دلیل این امر، تاخیر در انتشار و نمایه سازی مدارک در این پایگاه ها است. اطلاعات سال 2016 میلادی در پایگاه های استنادی هنوز تکمیل نشده است و اطلاعات سال 2015 میلادی نیز همچنان در حال تکمیل است.

  

ردیف

کشور

2014

2015

درصد رشد

1

روسیه

41090

48500

%18.00

2

ایران

31931

35616

%11.50

3

برزیل

52634

58346

%10.90

4

استرالیا

79482

87975

%10.70

5

لهستان

33904

37268

%9.90

6

ترکیه

37268

40625

%9.00

7

هند

81298

88616

%9.00

8

انگلستان

149227

160731

%7.70

9

اسپانیا

78496

84342

%7.40

10

دانمارک

23050

24642

%6.90

11

ایتالیا

93877

99518

%6.00

12

اسکاتلند

21344

22516

%5.50

13

سوئیس

39085

41024

%5.00

14

چین

343735

359273

%4.50

15

اتریش

21622

22489

%4.00

16

کانادا

94012

97656

%3.90

17

بلژیک

29772

30887

%3.70

18

کره جنوبی

69129

71046

%2.80

19

سوئد

34576

35452

%2.50

20

فرانسه

100957

103052

%2.10

21

آلمان

147922

150916

%2.00

22

هلند

53527

54497

%1.80

23

آمریکا

617510

621960

%0.70

24

ژاپن

110741

104528

%-5.60

25

تایوان

37073

33757

%-8.90

 

وی افزود: اطلاعات استخراج شده در تاریخ دوم شهریور ماه 1395 از پایگاه استنادی وب آو ساینس (آی.اس.آی) نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران در سال 2015 میلادی نسبت به سال 2014 میلادی حدود 11.5% (یازده و نیم) رشد داشته است که بعد از روسیه بالاترین میزان رشد کمیت تولید علم در دنیا را تجربه کرده است. روسیه با یک رشد حدود 18% در رتبه نخست دنیا از لحاظ رشد کمیت تولید علم قرار دارد.

  

 

 

 سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ادامه داد: بعد از ایران، کشورهای برزیل، استرالیا، لهستان و ترکیه بیشترین میزان رشد کمیت تولید علم در سطح بین المللی را داشته اند. این کشورها بین 9 تا 11 درصد رشد را تجربه کرده اند.

  

دهقانی گفت: هر چند انتشار نتایج پژوهش در معتبرترین مجلات بین المللی نشان از قدرت علمی اعضای هیات علمی کشور دارد، اما بر اساس سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری، کمیت تولید علم تنها یکی از ابعاد توسعه علمی است. لذا توجه به سایر ارکان تولید علم شامل دیپلماسی علمی، کیفیت تولیدات علمی و اثرگذاری فنآورانه و نوآورانه از عوامل بسیار با اهمیتی هستند که نباید نادیده انگاشته شوند. به هر ترتیب مهمترین مسئله حال حاضر کشور هدایت مقالات علمی به سمت نیازهای جامعه است.

نادر
|
Iran
|
1395/06/04 - 21:11
0
1
نمیدونم این تولید علم واسه مردم و جامعه چقدر مفید واقع شده ولی مطمئنم واسه ارائه دهندگان این آمارها نون و آب داره
مرکز منطقه ای و آی اس سی تا کی میخواد رویکرد کمی گرایی در علم رو منعکس کنه معلوم نیست. هر ماه یه جدول و نمودار میزنه که اول هستیم دوم هستیم. ولی معلوم نیست این مسائل چه دردی رو از جامعه درمان می کنه
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: