داخلی
»مطالب کتابداری
»کتابخانه و کتابداری
اعلام نتایج رتبهبندی دانشگاههای جهان اسلام ISCدر سال 2018/ حضور 35 دانشگاه از ایران در نظام رتبهبندی ISC
به گزارش لیزنا، دکتر محمدجواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار ماه رمضان سال جاری با دانشگاهیان بر ضرورت «ارزیابی و رتبه بندی دانشگاهها» صحبت فرموده و بر تعیین معیارها، شاخصها و نیز مزیتهای لازم برای رتبه بندی به منظور ارتقای کیفی دانشگاهها و ایجاد رقابت مثبت تاکید نمودند.
دهقانی افزود: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) از چند سال پیش با ابلاغ وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری با تشکیل گروه پژوهشی رتبه بندی، عملاً ارزیابی و رتبه بندی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی کشور را با شاخص ها و معیارهای مصوب انجام داده و بعد از گذشت چندین سال متوالی عملاً در سطح ملی به یک مرجع در این حوزه تبدیل شده است. هر ساله گزارش رتبه بندی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی کشور از طریق وبگاه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، رسانه های گروهی و نیز در قالب یک کتابچه رسمی به رؤسا و مدیران دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور و جامعه علمی کشور، اطلاع رسانی میشود.
وی اظهار داشت: با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر رصد و پایش کشورهایی که نیت ما پیشی گرفتن علمی از آنهاست و نیز بهمنظور مقایسه حرکت علمی و عملکرد دانشگاههای کشور در سطح بینالمللی و با توجه به تجارب ارزشمند گروه رتبه بندی ISC در رتبه بندی دانشگاهها در سطح ملی، از سال گذشته رتبه بندی جدید بینالمللی تحت عنوان "رتبه بندی جهانی ISC" (ISC World University Rankings) با تصویب شورای راهبری ISC و تأکید وزیر محترم علوم بعنوان رئیس شورا، در دستور کار قرار گرفت. یکی از مهمترین دستاوردهای ورود به رتبه بندی جهانی ایجاد یک پایگاه داده از جزئیات کامل اطلاعات علمی و پژوهشی کشورها و دانشگاههای تراز اول دنیا و امکان برنامهریزی و تهیه نقشه راه بهمنظور دستیابی به اهداف و چشم انداز کشور و نیز دانشگاههای کشور در سطح بینالمللی می باشد.
دهقانی در ادامه گفت: یکی از اولویتها و توصیه های برنامه ده ساله کشورهای اسلامی مصوب (اجلاس آستانه- قزاقستان در سال 2017) حضور 50 دانشگاه کشورهای اسلامی در رتبه های زیر 500 در نظامهای رتبه بندی بینالمللی است، برهمین اساس و نیز با توجه به مأموریت ISC مبنی بر پایش و رصد جایگاه دانشگاههای جهان اسلام، برنامه "رتبه بندی دانشگاههای جهان اسلام"(ISC Islamic World University Rankings) پس از تعیین معیارها و شاخصها در دستور کار قرار گرفته و عملیاتی شد.
سرپرست ISC گفت: رتبه بندی دانشگاههای جهان اسلام ISC میتواند با نشان دادن نقاط ضعف و قوت دانشگاهها براساس هر معیار، جایگاه هر دانشگاه را در بین کشورهای اسلامی نشان دهد و اساس هدف گذاری و سیاستگذاری دانشگاهها قرار گیرد.
وی در ادامه گفت: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) به منظور رتبهبندی دانشگاههای جهان اسلام در معیارهای خود، مهمترین مأموریت دانشگاهها که عبارتند از پژوهش( با وزن 60 درصد)، نوآوری (با وزن 15 درصد)، آموزش (با وزن 10 درصد) و فعالیتهای بینالمللی (با وزن15 درصد) در نظر گرفته و بر این اساس دانشگاههای کشورهای اسلامی را مورد سنجش و ارزیابی قرار میدهد. در " رتبه بندی دانشگاههای جهان اسلام ISC "، دانشگاههایی مورد بررسی قرار میگیرند که حداقل 800 مدرک در سالهای 2016-2014 در پایگاه وب آو ساینس (WOS) به ثبت رسانیده باشند. اطلاعات این رتبهبندی از پایگاههای اطلاعاتی بین المللی USPTO ،WOS، Incite گردآوری شده است.
معیارها و شاخصهای رتبه بندی دانشگاههای جهان اسلام ISC در 2018 |
|||||
وزن |
شاخص |
وزن |
معیار |
||
25 |
حجم پژوهش |
کمیت |
A1 |
60 |
پژوهش |
15 |
تعداد استناد به مقالات |
کیفیت |
A2 |
||
1 |
تاثیر استنادی نرمال شده |
کیفیت |
A3 |
||
4 |
تأثیر استنادی نسبت به کل جهان |
کیفیت |
A4 |
||
15 |
تعداد مقالات نشریات برتر |
کیفیت |
A5 |
||
5 |
نسبت دانشجو به عضو هیئت علمی |
B1 |
10 |
آموزش |
|
5 |
تعداد اعضای هیئت علمی پر استناد |
B2 |
|||
10 |
تعداد همکاری دانشگاه در انتشار مقالات بینالمللی |
C1 |
15 |
فعالیت بینالمللی |
|
4 |
تعداد کشورهای همکار در انتشارات بینالمللی |
C2 |
|||
1 |
میزان شهرت دانشگاه |
C3 |
|||
10 |
تعداد پروانههای ثبت اختراع |
D1 |
15 |
نوآوری |
|
5 |
درصد همانتشاری با صنعت |
D2 |
معیار پژوهش شامل 5 شاخص حجم پژوهش، تعداد استناد به مقالات و تأثیر استنادی نرمال شده، تأثیر استنادی نسبت به کل جهان و تعداد مقالاتی است که در نشریات برتر به چاپ رسیده اند. بازه زمانی سه ساله 2016-2014 در این شاخص ها از جمله تعداد کل انتشارات هر دانشگاه در بازه زمانی سه ساله، تعداد کل استنادات به مقالات منتشر شده ، تأثیر استنادی نرمال شده، تأثیر استنادی نسبت به کل جهان، تعداد مقالات با کیفیت دانشگاه ( نشریات Q1 ، مجلات نیچر، ساینس و فهرست نشریات نیچر ایندکس ) است.
سرپرست ISC گفت: از میان دانشگاههای 57 کشور اسلامی، در مجموع 187 دانشگاه از 22 کشور در این نظام رتبه بندی حضور دارند و 10 دانشگاه برتر حاضر در این رتبه بندی از کشورهای عربستان، ترکیه، ایران و مصر بوده و کشور عربستان با 4 دانشگاه، ترکیه با 3 دانشگاه، ایران ، مالزی، مصر هرکدام با یک دانشگاه در میان ده دانشگاه برتر جهان اسلام قرار گرفته اند.
دهقانی افزود: بیشترین تعداد حضور دانشگاهها متعلق به کشورهای ترکیه، ایران و مالزی است که به ترتیب 65، 35 و 18 دانشگاه در این رتبهبندی دارند. وضعیت سایر کشورهای اسلامی به لحاظ تعداد دانشگاههای حاضر در رتبه بندی به ترتیب تعداد دانشگاه بدین صورت است: مصر ( 16 دانشگاه)، پاکستان ( 11 دانشگاه)، عربستان سعودی (10 دانشگاه)، تونس( 5 دانشگاه)، اندونزی و نیجریه ( 4 دانشگاه)، لبنان، قطر، امارات، اردن، بنگلادش، قزاقستان (هر کدام 2 دانشگاه)، اوگاندا، عمان، کویت، مراکش، کامرون، الجزایر و عراق (یک دانشگاه)
جایگاه دانشگاههای ایران در جهان اسلام و نیز در کشور در جدول زیر نشان داده شده است.
همانطور که ملاحظه میشود تعداد 16 دانشگاه جامع کشور در این رتبه بندی مشاهده میشود که دانشگاههای تهران، تربیت مدرس، شیراز، فردوسی مشهد، تبریز، شهید بهشتی، اصفهان، بوعلی سینا، مازندران،گیلان، سمنان، کاشان، رازی کرمانشاه، باهنر کرمان، یزد، و ارومیه به ترتیب قرار دارند. از دانشگاههای علوم پزشکی نیز 12 دانشگاه و به ترتیب دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، ایران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، مازندران، کرمان، بقیة الله، کرمانشاه و جندی شاپور اهواز قرار دارند. از دانشگاههای صنعتی نیز 7 دانشگاه و به ترتیب دانشگاههای صنعتی شریف، اصفهان، امیر کبیر، علم و صنعت ایران، خواجه نصیر الدین طوسی، نوشیروانی بابل و سهند در این نظام رتبه بندی قرار دارند.
تعداد و رتبه دانشگاههای ایران در نظام رتبه بندی دانشگاههای جهان اسلام ISC در 2018 |
||||||||
رتبه در جهان اسلام |
رتبه کشوری |
دانشگاه |
ردیف |
|
رتبه در جهان اسلام |
رتبه کشوری |
دانشگاه |
ردیف |
99 |
19 |
دانشگاه علوم پزشکی تبریز |
19 |
|
10 |
1 |
دانشگاه تهران |
1 |
105 |
20 |
دانشگاه بوعلی سینا |
20 |
|
11 |
2 |
علوم پزشکی تهران |
2 |
107 |
21 |
دانشگاه مازندران |
21 |
|
26 |
3 |
صنعتی شریف |
3 |
116 |
22 |
علوم پزشکی مازندران |
22 |
|
33 |
4 |
صنعتی اصفهان |
4 |
119 |
23 |
دانشگاه گیلان |
23 |
|
36 |
5 |
صنعتی امیر کبیر |
5 |
120 |
24 |
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل |
24 |
|
38 |
6 |
علوم پزشکی شهید بهشتی |
6 |
121 |
25 |
دانشگاه سمنان |
25 |
|
39 |
7 |
تربیت مدرس |
7 |
127 |
26 |
دانشگاه کاشان |
26 |
|
40 |
8 |
دانشگاه شیراز |
8 |
128 |
27 |
علوم پزشکی کرمان |
27 |
|
46 |
9 |
فردوسی مشهد |
9 |
132 |
28 |
علوم پزشکی بقیة الله |
28 |
|
56 |
10 |
علم و صنعت ایران |
10 |
141 |
29 |
دانشگاه رازی کرمانشاه |
29 |
|
60 |
11 |
علوم پزشکی ایران |
11 |
148 |
30 |
شهید باهنر کرمان |
30 |
|
64 |
12 |
دانشگاه تبریز |
12 |
151 |
31 |
دانشگاه یزد |
31 |
|
65 |
13 |
علوم پزشکی مشهد |
13 |
160 |
32 |
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه |
32 |
|
68 |
14 |
دانشگاه شهید بهشتی |
14 |
161 |
33 |
دانشگاه صنعتی سهند |
33 |
|
78 |
15 |
علوم پزشکی اصفهان |
15 |
162 |
34 |
علوم پزشکی جندی شاپور اهواز |
34 |
|
85 |
16 |
دانشگاه اصفهان |
16 |
168 |
35 |
دانشگاه ارومیه |
35 |
|
86 |
17 |
خواجه نصیر الدین طوسی |
17 |
|
|
89 |
18 |
علوم پزشکی شیراز |
18 |
۱. از توهین به افراد، قومیتها و نژادها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهامزنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیامها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمانها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.