داخلی
»اخبار کتاب
شماره جدید پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی منتشر شد
به گزارش لیزنا، شماره اول از سال ششم (بهار و تابستان 1395) مجله علمی – پژوهشی «پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی» با ۱7 مقاله پژوهشی و 1 مقاله مروری به چاپ رسيد.
در اين شماره فصلنامه مقالاتي با عناوين زیر منتشر شده است:
مقالات پژوهشی
- «نظریه معنابخشی و کاربرد آن در پشتیبانی از رفتار اطلاع جویی کاربران در محیط رابط کاربر پایگاههای اطلاعاتی»؛/ محمد اعظمی ; رحمت الله فتاحی ; مهری پریرخ
-«جایگاه تمایل به تفکر انتقادی در سازمانهای غیرانتفاعی: مطالعه موردی سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی»؛/ حسین خسروی ; انسی کرامتی
-«بررسی رابطه بین مؤلفههای رهبری معنوی و رضایت شغلی کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان»؛/ احمد شعبانی ; زهرا اکبری ; سعید رجایی پور
-«محاسبه بار اطلاعاتی متون علمی فارسی براساس شاخص آنتروپی نظریه اطلاعات»/ اعظم بیگ لو ; محمدرضا داورپناه
-«بررسی زبانشناختی چکیدههای انگلیسی نشریات رتبهدار فارسی حوزه علوم پایه و میزان مطابقت آنها با استاندارد ایزو ۲۱۴»/محمدرضا فلاحتی قدیمی فومنی ; فاطمه احمدی نسب
-«دیدگاههای مدیران کتابخانههای دانشگاهی ایران در مورد راهکارهای مستندسازی تجارب و دانش»/گیتی جمشیدی ; غلامرضا حیدری ; عبدالحسین فرج پهلو
-«ابعاد فقر اطلاعاتی از منظر جهانی شدن در بستر رفتار اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند»/سمیه رجبی ; محمد رضا کیانی ; محسن نوکاریزی
-«بررسی ادراک اعضاء هیأت علمی در استفاده از خدمات کتابخانههای دانشگاهی از دیدگاه نظریه رفتار برنامهریزی شده آجزن»/مجتبی کفاشان ; یاسر آسمان دره ; محمد لگزیان ; تورج غلامشاهی ; مریم نیکوکار ; نازنین زهرا محمدیان
-«بررسی نیازهای اطلاعاتی حرفهای و غیرحرفهای اعضای هیأت علمی دانشگاهها بر مبنای رویکرد تحلیل شناختی کار: مطالعه موردی، دانشگاه فردوسی مشهد»/سمانه قاسمی ; محمدرضا داورپناه
-«زمینهیابی ایجاد واحدهای علمسنجی در کتابخانههای دانشگاهی براساس مدل SWOT، مورد مطالعه: کتابخانههای دانشگاهی شهر مشهد»/مجید شایان مجد ; سعید اسدی
-«مطالعهای در مورد الگوی ارائه خدمات برونکتابخانهای از سوی کتابخانههای عمومی به بازنشستگان اداره آموزش و پرورش شهرستان بجنورد»/فاطمه وحدانی ; اعظم صنعت جو ; معصومه تجعفری
-«بررسی رفتار نوآورانه کتابداران و عاملهای مؤثر بر آن در فرآیند مجموعهسازی (مطالعه موردی: کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی)»/فاطمه صلح دوست ; زهرا جعفرزاده کرمانی
-«تأثیر انواع خدمات الکترونیکی موجود در کتابخانههای عمومی بر میزان رضایت مندی کاربران (مطالعه موردی کتابخانههای عمومی استان آذربایجان غربی)»/معصومه مسلمی ; ثریا ضیایی ; هادی شریف مقدم
-«بررسی رابطه تمایل به دورکاری و تعهد سازمانی در میان کتابداران دانشگاههای دولتی شهراصفهان»/احمد شعبانی ; زهرا رحیمی ; سعید رجایی پور ; مرتضی محمدی استانی
-«بررسی رابطه مهارتهای سواد اطلاعاتی با اثربخشی معلمان: مطالعه موردی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان ساری»/حسن مقدس زاده ; موسی یمین فیروز ; خدیجه علی محمدی
-«واکاوی مؤلفه های اساسی خط مشی مجموعه سازی و مدیریت مجموعه مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد»/ سمانه رحمانی ; زهره عباسی ; اعظم صنعت جو
-«تعیین سطح خوانایی مقالههای دانشنامه رشد با هدف شناسایی گروه مخاطب با استفاده از شاخصهای گانینگ/دیانی، فلش/دیانی و فرای/دیانی»/معصومه غلامی احمدی ; محسن نوکاریزی ; اعظم صنعت جو
مقاله مروری
-«رویکرد سیبرنتیکی به نظامهای ذخیره و بازیابی اطلاعات»/ رضیه اسماعیل پور ; نظام الدین فقیه
این نشریه به مدیر مسئولی دکتر بختیار شعبانی ورکی و سردبیری دکتر رحمت الله فتاحی منتشر می شود. همچنین دکتر رحمت الله فتاحی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد؛ دکتر جعفر مهراد استاد دانشگاه شیراز؛ دکتر محمدرضا داور پناه، استاد دانشگاه فردوسی مشهد؛ دکتر مهری پریرخ، استاد دانشگاه فردوسی مشهد؛ دکتر نرگس نشاط، دانشیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران؛ دکتر سعید رضایی شریف آبادی، استاد دانشگاه الزهراء؛ دکتر زاهد بیگدلی، استاد دانشگاه شهید چمران اهواز؛ دکتر زهیر حیاتی، دانشیار دانشگاه شیراز اعضای هیأت تحریریه «پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی» را تشکیل می دهند.
علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به وب سایت «پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی» مراجعه نمایند.
۱. از توهین به افراد، قومیتها و نژادها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهامزنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیامها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمانها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.