داخلی
»اخبار کتاب
ده دانشگاه ایرانی در فهرست سبزترینهای موسسههای جهان قرار گرفتند
«گرینمتریک» با هدف ارائه چشماندازی فراگیر از شرایط و سیاستهای در پیوند با محیطزیست و توسعه پایدار در دانشگاههای کشورهای گوناگون راهاندازی شده است.
«گرینمتریک» در نوع خود یگانه و ابزاری برای جلب توجه مدیران و سیاستگذاران در محیطهای دانشگاهی به مسائل زیستمحیطی و مصرف انرژی است. محیط و زیرساخت، انرژی و تغییرات اقلیمی، مدیریت پسماند، آب، حملونقل، و آموزش سنجههایی هستند که در این نظام رتبهبندی برای مقایسه موسسهها بهکار میروند.
گفتنی است، منبع دادههای «گرینمتریک» برای ارزیابی موسسهها، بر اساس پرسشنامهای است که به موسسات میفرستند.
در جدول یک، امتیاز کل و رتبه جهانی موسسههای ایرانی برتر آمده است:
نام موسسه |
امتیاز کل |
رتبه جهانی |
دانشگاه زنجان |
6171 |
47 |
دانشگاه کاشان |
5619 |
109 |
دانشگاه اصفهان |
5018 |
197 |
دانشگاه شیراز |
4827 |
228 |
دانشگاه فردوسی مشهد |
4559 |
281 |
آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات |
4532 |
286 |
دانشگاه صنعتی امیرکبیر |
4442 |
311 |
دانشگاه گیلان |
4384 |
326 |
دانشگاه تهران |
3919 |
414 |
دانشگاه الزهرا |
3596 |
459 |
بر پایه گزارش 2017 «گرینمتریک» «Wageningen University & Research» با بیشترین امتیاز، سبزترین موسسه جهان است و «University of Nottingham»، «University of California Davis»، «University of Bradford»، «Nottingham Trent University»، «University of Oxford»، «University of Connecticut»، «Bangor University»، «University College Cork»، و «Hochschule Trier – Umwelt-Campus Birkenfeld» در رتبههای دوم تا دهم جای گرفتهاند.
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با پشتیبانی دبیرخانه شورایعالی عتف، با راهاندازی سامانه «نما» (جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان) میکوشد نتایج نظامهای گوناگون ارزیابی علم، فناوری، و نوآوری را پایش کند و گزارشهایی کاربردی گوناگونی را در اختیار سیاستگذاران بگذارد سامانه نما در دسترس همگان است.
۱. از توهین به افراد، قومیتها و نژادها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهامزنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیامها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمانها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.