کد خبر: 49040
تاریخ انتشار: دوشنبه, 09 مهر 1403 - 08:04

داخلی

»

کتاب

رمان معروف یادداشت‌های زیرزمینی اثر داستایوفسکی را قدیانی منتشر کرد

منبع : لیزنا
یادداشت‌های زیرزمینی یکی از جاودانه‌های ادبیات جهان، با ترجمه‌ی رحمت الهی از سوی قدیانی منتشر شد.
رمان معروف یادداشت‌های زیرزمینی اثر داستایوفسکی را قدیانی منتشر کرد

به گزارش لیزنا، رمان معروف یادداشت‌های زیرزمینی اثر داستایوفسکی با ترجمه‌ی رحمت الهی و ویرایش فرید مرادی در نوبت اول چاپ منتشر شد.

یادداشت‌های زیرزمینی اثری سرشار از کنایه است، قهرمان اثر تا آن حد شیفته‌ی به‌رسمیت شناخته‌شدن ازطرف دیگران است که گاه آرزو می‌کند اگر شده حتی او را به‌عنوان تیپی منفی نیز بشناسند.

این کتاب از دو بخش تشکیل شده است: "زیرزمین" و "روی برف نمناک". خود نویسنده در باب محتوای این دو فصل گفته، "در فصلی که "زیرزمین" نام دارد، نویسنده خودش را معرفی و دیدگاهش را در باب زندگی مطرح می‌کند و می‌کوشد دلیل آمدنش را... به میان ما روشن کند، در بخش دوم خاطرات این شخصیت از حوادث زندگی‌اش را پیگیری می‌کنیم."

 در فصل اول، با ضدقهرمان داستان، آشنا می‌شویم؛ مردی چهل‌ساله، کارمند دون‌پایه‌ی پیشین که تنهاست و دوستی هم ندارد. بیمار است اما با خودآزاری از درمان خود دوری می‌جوید. "من آدم بیماری هستم... با لج‌بازی از پی درمان خود نمی‌روم". ارزش‌های اجتماعی را نیز انکار می‌کند، "هرچه بیشتر از زیبایی و امور متعالی و عالی باخبر می‌شدم، بیشتر خودم را به لجن می‌کشیدم."

در بخش دوم "یادداشت‌های زیرزمینی"، از ماجراهایی که موجب از دست رفتن عزت‌نفس ضدقهرمان قصه شده، باخبر می‌شویم، او با وجود باورش بر اینکه انسان‌ها صاحب اختیار و آزاد هستند، اما میل دارد زندگی را در پرتوی جبرها ببیند. نظر نویسنده این است که گناه ما نفی آزادی ماست، آزادی‌ای که گران‌قیمت‌ترین موهبتی است که داریم.

یادداشت‌های زیرزمینی از سوی نشر قدیانی در قطع رقعی با قیمت 150000 تومان در اختیار علاقمندان به آثار داستایوفسکی قرار گرفت.