کد خبر: 48774
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 30 خرداد 1403 - 09:16

داخلی

»

گفتگو

نمایشنامه کوتاه «نیمه شبی در کتابخانه» به روی صحنه می‌رود؟

منبع : لیزنا
نمایشنامه کوتاه «نیمه شبی در کتابخانه» قرار است در هفته کتاب در کتابخانه دانشگاه تربیت مدرس به روی صحنه رود.
نمایشنامه کوتاه «نیمه شبی در کتابخانه» به روی صحنه می‌رود؟

به گزارش خبرنگار لیزنا، اقدس اکبری،  کتابدار بخش امانت کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس، که در بیست و یکمین جشنواره ملی رشد کودک و نوجوان با شعار «کتاب خوب، آینده خوب» برای نوشتن نمایشنامه ای مورد تقدیر قرار گرفته است با بیان این خبر گفت: خوشبختانه با حسن نیت و موافقت ریاست کتابخانه مرکزی انشالله قصد دارم در صورت فراهم شدن امکانات صحنه و بازیگر و......، نمایشنامه کوتاه «نیمه شبی در کتابخانه» را به عنوان برنامه جانبی برای جذب مخاطب حداکثری در هفته کتاب بر روی صحنه ببرم .

وی گفت: اختتامیه بیست و یکمین جشنواره ملی رشد کودک و نوجوان در تاریخ 16 اسفندماه 1402 در باغ کتاب تهران با شعار " کتاب خوب، آینده خوب " برگزار شد و نمایشنامه ارسالی بنده با عنوان «نیمه شبی در کتابخانه» به عنوان اثر متفاوت در پویش «کتاب ران» این جشنواره به دلیل ماهیت متفاوت، نگاه و نوع رویکرد جدید به کارگرفته شده در نگاه به موضوع کتاب و کتابخوانی در حل مشکلات شخصی و خانوادگی یک کتابدار با اعطای لوح شایسته تقدیر مورد عنایت و توجه قرار گرفت.

وی گفت: بنده حاصل درک و تجربه شخصی خود از زندگی و دغدغه‌ها و مشکلات همکارانم و  بخشی از دغدغه‌های کاربران و مراجعه کنندگان به کتابخانه را در نمایشنامه کوتاه «نیمه شبی در کتابخانه»  به تصویر کشیده ام.

وی افزود: در این جشنواره از آثار برگزیده و شایسته تقدیر کتب داستانی کودک در محورهای هویت، شایستگی های تربیتی، داستان های آموزشی ویژه کودکان ، داستان نوجوان، شعر کودک و نوجوان، مطالعات فرهنگی و اجتماعی، مطالعات تاریخی، مطالعات دینی، علوم تربیتی و روانشناسی، علوم مهارتی و کاربردی، تفکر و سبک زندگی، مستند نگاری، دانش‌افزایی و تصویرگری با اهدای تندیس جشنواره و لوح تقدیر قدردانی شد.

همچنین در گروه جایزه ویژه بیست و یکمین جشنواره ملی رشد کودک و نوجوان از نویسندگان برگزیده و شایسته تقدیر در محورهای ایران و افتخار، روشنا، دست های بوسیدنی، رسم زندگی، معنای زندگی  تقدیر شد.

حامیان جشنواره از برگزیدگان بخش «فرهنگ کار» نیز تقدیر کردند.

همچنین از نویسندگان و آثار ارسالی ابتکار جدید این دوره جشنواره به صورت  پویش های ویژه پنج گانه در قالب " رویداد کتابنما " با اعطای لوح تقدیر قدردانی شد.

محورهای این پویش ها:

پویش «کتاب نشان » در قالب عکس و تصویر.

پویش «کتاب جو » در قالب سامانه ها، کانال ها و صفحات مجازی و نرم افزارهای کاربردی.

پویش «کتاب یار» در قالب ابزارهای کمکی، اسباب بازی، بازی رایانه ای و بازی وارسازی کتاب.

پویش «پویش کتاب بین» در قالب فیلم کوتاه، پویانمایی، مستند، نماهنگ و پادکست.

پویش «کتاب ران» با موضوع ایده پردازی و ارائه راهکارهای نوین.

اکبری خلاصه ای از نمایشنامه اش را به شرح زیر بیان کرد:

"مرد کتابداری که برای گذران زندگی و عدم کفایت دخل و خرج و رهایی از بگومگوهای بی پایان خانوادگی بر سر مسایل مادی ناچار به حضور در شیفت عصر کتابخانه تا نزدیکی های شامگاه می شود.

به دلایلی شب در کتابخانه محبوس و تنها می شود و شاهد شنوا و خاموش مکالمه کتابها با یکدیگر می شود که به خوبی او را می شناسند و از اینکه برای رفع مشکلاتش و ساختن آینده ای بهتر برای خود و زندگی شخصی ش به جای پرداخت هزینه گزاف مشاوره روانشناسی، از کتابهای رایگان کتابخانه استفاده نمی کند ناراضی هستند و ......."

وی در پایان گفت: از سایت وزین لیزنا به خاطر انتشار این مطلب تشکر می کنم.