کد خبر: 48680
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 27 ارديبهشت 1403 - 11:31

داخلی

»

برگ سپید

معرفی کتاب «زندگی رازآمیز کتابفروشان و کتابداران»

منبع : لیزنا
دکتر جعفر مهراد
معرفی کتاب «زندگی رازآمیز کتابفروشان و کتابداران»

تقریبا دو هفته پیش بود که ایمیلی را طبق معمول از کتابخانه عمومی محله دریافت کردم که در آن، خبر انتشار کتاب: زندگی رازآمیز کتابفروشان و کتابداران (The Secret Lives of Booksellers and

Librarians) توجه ام را به خود جلب کرد. خبر را خواندم. جیمز پترسون نویسنده این کتاب است. در این خبر آمده بود که وی برای خریداران این کتاب اگر عضو انجمن کتابداران آمریکا باشند، ٢٠٠ دلار هدیه می دهد. به مناسبت شغلی، تصویری از این خبر را برای آقای حمید محسنی، رییس بنگاه نشر کتابدار، ارسال کردم. وی نوشت: باید کتاب خواندنی باشد.... احتمالا این هدیه را داده تا عضو بیشتری برای انجمن جذب کند!؟ و در عین حال کتاب را هم بین کتابداران تبلیغ کرده که از آن ور هزینه هایش را دربیاورد. حتی عنوانش هم به نظرم نه تنها برای کتابداران بلکه برای هر خواننده ای جذاب است.... نویسنده اش احتمالا داستان نویس هم هست چون آخرین اثر داستانی او است....

 کتاب را آنلاین برای امانت سفارش دادم.  جمعه ٢١ اردیبهشت ١۴٠٣ پیامی از کتابخانه دریافت کردم که کتاب آماده امانت است. به کتابخانه عمومی رفتم و کتاب را که آماده بود امانت گرفتم.

کتاب ٣۵٢ صفحه دارد. خواندن کامل آن به وقت بیشتری نیاز دارد، اما کوتاه و برگزیده کتاب را ورق زدم و آنچه را در ذیل ملاحظه می کنید برداشت های شخصی و ترجمه یادداشت نویسنده کتاب است.

"جیمز پترسون در یادداشت کوتاه نوشته است: شما در حال حاضر کتابی را در دست دارید، یا شاید در حال گوش دادن به یکی، اگر در آمریکا زندگی می کنید. از هر پنج نفر، تنها یک نفر هستید که می تواند کتاب بخواند و در واقع،  عادت به خواندن کتاب دارد. به نظر من، این آمار دیستوپیایی است. (ویران شهر در برابر آرمان شهر، جامعه ای خیالی با ویژگیهای منفی/ مهراد)

 در آمریکا، ما از همه افراد بالای ١٨ سال می خواهیم که رای دهند، اما تنها ١۵ درصد از رأی دهندگان کتاب می خوانند. فقط ١۵ درصد از ما نشان می دهیم که زندگی ارزش دارد و مثبت و خوش بین  هستیم و بر ذهن و فکر دیگران تاثیر می گذاریم.

 خوشبختانه - باوجود تلفن همراه، بازی های ویدیویی، قمار آنلاین و پورن، و باوجود طوفان فعلی سیاست های کوته فکرانه - عادت مطالعه هنوز در آستانه نابودی قرار نگرفته است.

 نه هنوز!

 آماری که نشان دادم به هیچ وجه بخش کوچکی نیست، اینها افرادی هستند که همیشه در خط مقدم قرار دارند و حتی گاهی اوقات جریانات را تغییر می دهند.

 من در مورد هزاران کتابفروش و کتابدار صحبت می کنم که ساعت های طولانی کار می کنند تا مطالعه را زنده نگه دارند.

 کتابفروشان و کتابداران امروزی در درک و ایجاد انگیزه فوق العاده خوب هستند. آنها با همدلی، شوخ طبعی و آموزش حرفه ای به افراد سرگشته، ترسو و ناامید کمک می کنند تا به انسان هایی تیزبین، تیزهوش و منصف تبدیل شوند. کاری که آنها انجام می دهند برای این کشور (آمریکا) حیاتی است، به خصوص در حال حاضر، آنها در دل و جان خود می فهمند که در آغاز کلمه بود.

 آنها روز به روز کتاب مناسب را برای شخص مناسب پیدا می کنند و با این کار به نجات مردم و زندگی جمعی ما کمک می کنند.

 به نظر من، هیچ حرفه ای اصیل تر از کتابفروشی و کتابداری نیست. همان طوری که به زودی خواهید خواند، متخصصانی وجود ندارند که شگفت انگیز تر و الهام بخش تر از کتابفروشان و کتابداران باشند."

 اطلاعات کتابشناختی این اثر به شرح زیر است:

عنوان: زندگی رازآمیز کتابفروشان و کتابداران: داستان های آن ها بهتر از پرفروش ها است

نویسندگان: جیمز پترسون و مت اورسمن

تاریخ انتشار: ٨ آوریل ٢٠٢۴

تعداد صفحات: ٣۵٢ صفحه

ناشر: Little, Brown and Company

 

فهرست مندرجات کتاب شامل یادداشت نویسنده و پنج بخش به شرح زیر است:

 

بخش اول: برای این که کتابفروش باشید باید کارآگاه بازی کنید

بخش دوم: من می توانم برای همیشه در مورد کتاب صحبت کنم

بخش سوم: من نمی توانم تصور کنم که مردم بدون کتاب در زندگی خود چه می کنند

بخش چهارم: مهم نیست چه چیزی را دوست دارید بخوانید، به شرطی که عاشق خواندن باشید

بخش پنجم: فقط یک فصل دیگر، لطفاً، فقط یک فصل دیگر

 

در درون این پنج بخش، زندگی و خاطرات بسیاری از کتابفروشان و کتابداران نمایانده شده است. در این مجموعه، کتابفروشان و کتابداران داستان های واقعی الهام بخش و دلچسب خود را به اشتراک می گذارند. این افراد نقش های متعددی را ایفا می کنند. آنها با توصیه کتاب های مناسب به خوانندگان خود، تجربه خواندن را به یاد ماندنی می کنند و خود از آن لذت می برند.

  این کتاب به طور گذرا به زندگی جذاب کتابفروشان مستقل، کتابفروشان فروشگاه های زنجیره ای مثل Barnes and noble, و کتابدارانی از ایالات متحده و کانادا می پردازد که در کتابخانه های مدارس، دانشگاه ها،  کتابخانه های عمومی و تخصصی کار می کنند.

 با توجه به عنوان کتاب، برخی از مشارکت کنندگان پیشینه جذابی دارند. در لابلای صفحات، اسامی افرادی دیده می شود که از مشاغل مختلف مانند املاک و مستغلات یا روزنامه نگاری وارد صنعت کتاب شده اند. برای مثال، جودی بلوم، نویسنده آمریکایی که کتاب های کودک و نوجوان و نیز تعدادی از آثار بزرگسال او به فارسی ترجمه شده است، فروشگاه  Key West خود را در ٧٨ سالگی، پس از ۵٠ سال زندگی حرفه ای نویسندگی، راه اندازی کرده است. 

 در این کتاب، کتابفروشان و کتابداران از این که توانسته اند محیطی خواندنی برای مشتریان و کاربران خود ایجاد کنند، احساس رضایت دارند. کتابداران درباره کتاب ها و خوانندگان، از اجرای ساعت ها برنامه داستان گویی برای کودکان گرفته تا تهیه منابع مناسب برای والدین و مربیان حکایت های دلگرم کننده و  داستان های الهام بخشی را تعریف می کنند. 

 

 در مورد جیمز پترسون

 در مورد جیمز پترسون آنچه می دانیم آن است که او محبوب ترین داستان نویس زمان ما است. او خالق شخصیت ها و سریالهای فراموش نشدنی از جمله فیلم  الکس کراس و باشگاه قتل زنان که به ترتیب به فارسی دوبله و ترجمه شده است، و داستان های واقعی در مورد کندی ها و پرنسس دایانا است. او جوایز متعددی دریافت کرده است. جایزه ادگار، ده جایزه امی، جایزه ادبی از بنیاد ملی کتاب و مدال علوم انسانی از آن جمله است.