کد خبر: 48855
تاریخ انتشار: سه شنبه, 02 مرداد 1403 - 10:40

داخلی

»

مقاله های روز

کلود ٣، مدل هوش مصنوعی پیشرفته

منبع : لیزنا
دکتر جعفر مهراد
کلود ٣، مدل هوش مصنوعی پیشرفته

(لیزنا، مقاله های روز): دکتر جعفر مهراد استاد پیشکسوت دانشگاه شیراز و  چهره ماندگار علمی کشور:  در قلمرو هوش مصنوعی، اکنون مدلهای زبان به ابزاری ضروری تبدیل شده اند و به برنامه‌های مختلفی از خدمات کاربر گرفته تا تولید محتوا کمک می کنند. 

 یکی از آخرین پیشرفت ها در این زمینه، کلود ٣ (Claude 3) است، یک مدل پیشرفته هوش مصنوعی که مرزهای آنچه را که در قلمرو هوش مصنوعی قرار دارد می تواند جابجا کند. این مدل محصول آنتروپیک (Anthropic), یک شرکت تحقیقاتی و ایمنی هوش مصنوعی است که توسط کارمندان سابق OpenAI تاسیس شده است.

 خانواده هوش مصنوعی کلود ٣ شامل سه مدل است:

١- کلود ٣ اپوس (Claude 3 Opus) که چالش های پیچیده را با قدرتی بی نظیر حل می کند. توانایی آن در بررسی درخواست های پایان باز و سناریو های دیده نشده با درک-انسان مانند، مرزهای هوش مصنوعی را جابجا می کند. قیمت «اپوس» به ازای هر میلیون توکن برای ورودی ١۵ دلار و به ازای هر میلیون توکن برای خروجی با پنجره زمینه ٢٠٠ هزار توکن  ٧۵ دلار می باشد. این مدل کاربردهای بالقوه ای در اتوماسیون وظایف، تحقیق و توسعه و راهبردها دارد.

 دو مفهوم «درخواست های پایان باز» و «سناریو های دیده نشده» به توضیح بیشتری نیاز دارد. درخواست ها یا اعلان های باز، سوالات یا دستوراتی هستند که به هوش مصنوعی داده می شوند که پاسخ واحد و مشخصی ندارند. در عوض، این سوالات یا دستورات از هوش مصنوعی می خواهند که پاسخ های متنوع و ظریف و دقیقی را تولید کند. درخواست از یک هوش مصنوعی مثلاً برای «توصیف یک کتابخانه آینده نگر» یک درخواست بی پایان است، زیرا به هوش مصنوعی اجازه می دهد تا طیف گسترده ای از توصیفات ممکن را براساس داده های آموزشی خود تولید کند. از طرف دیگر، «سناریوهای دیده نشده» به موقعیت ها یا نقاط داده ای اشاره دارند که یک مدل هوش مصنوعی در مرحله آموزش با آن مواجه نشده است. این سناریوها توانایی مدل را برای انطباق با ورودی های جدید و غیرمنتظره آزمایش می کنند. به عنوان مثال، اگر یک مدل هوش مصنوعی که بر روی مجموعه داده ای از تعاملات خدمات کاربر آموزش دیده است، ناگهان با یک پرس و جو در مورد یک خدمت کاملا جدید مواجه شود، این یک سناریوی دیده نشده است. عملکرد مدل در چنین مواردی برای ارزیابی استحکام و انعطاف پذیری آن بسیار مهم است(١ و ٢).

٢- کلود ٣ سونت (Claude 3 Sonnet) که رویکرد متعاملی را ارایه می دهد و دارای عملکردی قوی با هزینه متوسط است. این مدل برای مشاغلی که به دنبال بهینه سازی گردش کار هستند بسیار مناسب است. قیمت آن در هر میلیون توکن برای ورودی ٣ دلار و به ازای هر میلیون توکن خروجی با پنجره زمینه ٢٠٠ هزار توکن ١۵ دلار است. کاربرد های بالقوه شامل پردازش داده‌ها، وظایف فروش و عملیات صرفه‌جویی در زمان است. مقرون بصرفه بودن و مقیاس پذیری ان، این مدل را به یک انتخاب برجسته تبدیل کرده است.

٣- کلود ٣ هایکو (Haiku) که سرعت و مقرون بصرفه بودن را در اولویت خود قرار داده است و برای کارهای روزمره و راه حل های سریع ایده آل است. هایکو با قیمت 0.25 دلار به ازای هر میلیون توکن برای ورودی و ١/٢۵ دلار در هر میلیون توکن برای خروجی با پنجره زمینه ای از ٢٠٠ هزار توکن، در تعامل کاربر، تعدیل محتوا و صرفه‌جویی در هزینه‌ها برتری دارد.

 قبل از عبور از مدلهای سه گانه یاد شده در بالا، لازم است درباره «پنجره زمینه ای از ٢٠٠ هزار توکن» توضیحات کافی ارایه دهم. پنجره زمینه ای ٢٠٠ هزار توکن به توانایی یک مدل هوش مصنوعی برای پردازش و حفظ متن از حداکثر ٢٠٠ هزار توکن (کلمات، علایم نقطه گذاری و غیره) در یک تعامل واحد اشاره دارد. این یک پیشرفت قابل توجه در قابلیت های هوش مصنوعی است که به مدل اجازه می دهد اسناد یا مکالمات بسیار بزرگتر و پیچیده تری را مدیریت کند. نکات مهمی که در این جا لازم است به آن ها توجه کنیم از این قرار است:

١- زمینه توسعه یافته: با یک پنجره زمینه توکن ٢٠٠ هزار، یک هوش مصنوعی می تواند اسنادی معادل تقریبا ١۵٠ هزار کلمه یا حدود ٢٠٠ صفحه را مدیریت کند. این به ویژه برای کارهایی که شامل محتوای طولانی مانند گزارش های فنی، کتاب ها یا اسناد قانونی گسترده است، مفید می باشد.

٢- دقت بهبود یافته: مدلهای کلود ٣ که از این پنجره زمینه توسعه یافته استفاده می کنند، دقت و قابلیت اطمینان بیشتری را نشان می دهند. آنها در حفظ بافت در مسیرهای طولانی بهتر هستند و احتمال خطا را کاهش می دهند (٣ و ۴).

٣- کاربردها: این قابلیت برای کاربردهای مختلف از جمله خلاصه سازی، بازیابی اطلاعات و پاسخگویی به سوالات با جزییات لازم در اسناد طولانی مفید است (۵ و ۶).

 کلود ٣ برخلاف اسلاف خود، نه تنها می تواند متون را درک کند و به آنها پاسخ دهد، بلکه داده‌های بصری مانند تصاویر، نمودار ها و گراف ها را نیز پردازش می کند. کلود ٣، در استدلال منطقی، محاسبات ریاضی و وظایف کدنویسی برتری دارد. علاوه براین، صنعت هوش مصنوعی آنتروپیک بر توسعه مسولانه این فناوری تاکید دارد. کلود ٣ با استفاده از چارچوبی به نام «هوش مصنوعی قانون اساسی» آموزش می بیند و پاسخ های خود را با ارزش ها و اصول انسانی همسو می کند. این رویکرد، کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که کلود ٣ اخلاقی عمل می کند و از تولید محتوای مضر جلوگیری بعمل می آورد.

 تسلط کلود ٣ به چندین زبان آن را به عنوان ابزاری برای همکاری و ارتباطات جهانی افزایش داده است. بعلاوه، به طوری که گفتم،  تعهد اولیه آنتروپیک به رویکرد های ایمنی تضمین می کند که مدلهای کلود ٣ در برخورد با اطلاعات نادرست، سوگیری و خطرات ایمنی،  مجهز شده اند و به نگرانی های اخلاقی توجه دارند. 

 


منابع:

1- promptshine.com

2- aitidings.com

3- meetcody.ai

4- bing.com

5- Anthropic.com

6- meetcody.ai