داخلی
»اخبار کتاب
انتشار کتاب «دین به چه درد میخورد!؟»
به گزارش لیزنا، سید مهدی شجاعی در تازهترین اثر خود با عنوان «دین به چه درد میخورد!؟» دست به تلفیقی زیبا از این دو تجربه سترگ زده است و اثری خلق کرده که نه داستان است و نه متنی عارفانه. بلکه با درون مایهای از طنزی ملایم و البته با استفاده از عناصر زبانی ساده به دنبال بازخوانی استفهامی از چالشهای دینداری در عصر مدرن است.
شجاعی برای این موضوع کتاب خود را با روش اثبات معکوس شروع میکند و با برشمردن برخی از آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ساختارهای زیستی در جامعه دینمدار و قدم به قدم جلو آمدن و نفی کردن گزارههای ساده استنتاج شده از این موضوع، درباره کارکردهای واقعی دینمداری در زندگی اجتماعی به صحبت پرداخته است.
هنر شجاعی در این متن ترسیمی دقیق و بدون جانبداری از مختصات زندگی و زیست در دنیای پیرامونی انسان معاصر است و ترسیم مختصات و بایستههای آن. در ادامه وی به سراغ نقاط اصطکاک میان اندیشه دینمدارانه با این زندگی تازه میرود و سعی میکند با قرار دادن خود در مقام مخاطب پاسخهای او به سوالهایی که قرار است نویسنده را با اثبات پرسش محوری کتاب برساند را به شکلی منطقی و باورپذیر بازخوانی و تحلیل کند و او را به استنتاج نتیجه مطلوب خود هدایت کند.
شجاعی که پیش از این در قالب داستان و نیز متون روایی در این زمینه صحبت کرده است، در این اثر تازه به ساخت و بافت تازهای از متن دست پیدا کرده که حاصل آن ایجاد متنی است که نه سنگینی متون تخصصی و علمی را برای مخاطب خود به همراه دارد و نه همانند یک متن داستانی است که امکان ارتباط هر مخاطبی با آن مهیا نیست. متن روایی - استنتاجی این کتاب ابزاری است برای ارتباط تودههای وسیع مردم علاقهمند به خوانش متنی درباره یکی از مهمترین موضوعات جاری در زندگی شخصی و اجتماعی آنها و البته در این میان نویسنده هنر این را داشته است تا در خلق این متن زبان و شیوه روایتی را به کار ببندد که همهخوان باشد.
انتشارات کتاب نیستان «دین به چه درد میخورد!؟» را با قیمت 10000 تومان در 56 صفحه منتشر کرده است.
۱. از توهین به افراد، قومیتها و نژادها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهامزنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیامها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمانها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.