داخلی
»مطالب کتابداری
»کتابخانه های عمومی
هفتاد و نهمین سال وقفِ کتابخانه و موزه ملی ملک
به گزارش لیزنا، ایران از گذشتههای دور تا امروز، مالداران و ثروتمندانی فراوان به خود دیده است که همه، نیک نمیاندیشیدهاند. همچنین، نیکاندیشانی بسیار داشته است که مال به فراوانی نداشتهاند.از میان آنان، ستارگانی درخشیدهاند که هر دو دارایی، «مال» و «نیکاندیشی» را، با هم یکجا آوردهاند.
حاج حسین آقا ملک، بنیانگذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک، همچنین اهداکننده و واقف چند میلیون متر مربع زمین در خراسان وتهران برای بهره گیری مردم و نیز بسیاری کارهای عامالمنفعه دیگر، راه و رسم دل کندن و زیستن به نیکوکاری، دارایی و توانایی برای یاری به دیگران را به ما آموخت.
حاج حسین آقا ملک، زمین وباغهای شخصی خویش را برای بهره گیری مردم اهدا کرد، به تجدید بنای شیرخوارگاه کمک رساند، شهریه و مستمری سالانه به مستمندان آبرومند و کارمندان از کارافتاده کهنسال اختصاص داد، کفالت نوباوگان را برعهده گرفت، دبستان و دبیرستان، بیمارستان، مسجد و حمام ساخت و قنات و چاه وقف کرد تا مردمان سرزمین اش از ثروتی که پدر برایش به یادگار گذارده بود، بهره بگیرند.
ششم آبان 1395 خورشیدی، هفتاد و نهمین سالروز وقف دردانه حاج حسین آقا ملک است، کتابخانه و موزه ملی ملک؛ نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخههای خطیب شمار میرود.
گنجینهای که در آن روزگار، فخر بازار بینالحرمین تهران بود و امروز از پسِ هشت دهه روزگار پرحادثه، نگین انگشتری محوطه تاریخی باغ ملی تهران است. این مجموعه، دو بخش کتابخانه و موزه را با گنجینهای از نفایس فرهنگی ایران از جمله نسخههای خطی، سکهها، تمبرها، قالیها و تابلوهای نقاشی تاریخی به همراه برترین آثار خوشنویسی و نگارگری تاریخ ایران در خود جای داده است.
بزرگ ترین موقوفه فرهنگی ایران، اکنون هفتاد و نهمین سال وقف خود را پشت سرمی گذارد و وارد دورهای تازه از فعالیت خود میشود. بنیانگذاری این گنجینه بی بدیل فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی اما به پیش از این 79 سال بازمیگردد.
بنیانگذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک آنگونه که در گفت وگو با روزنامه اطلاعات در تاریخ 30 اردیبهشت 1345 روایت کرده است، برای نخستین بار در سال 1278 از راه آشنایی با یک دیوان خطی شعر به اندیشه گردآوری کتاب افتاد: «در سال 1317 هجری قمری [1278 خورشیدی] که به اتفاق مرحوم پدرم حاج محمد کاظم ملکالتجار برای دیدن املاک خراسان به مشهد رفتیم در بازگشت، در نیشابور نیرالدوله حاکم این شهر از ما که عده همراهانمان به 400 نفر میرسید استقبال باشکوه و پذیرایی 15 روزه کرد. من در نیشابور نسخهای از دیوان ابن یمین را پیدا کردم و در این 15 روز از روی آن نسخهای برای خود نوشتم. از آن پس این فکردرمن قوت گرفت که یک کتابخانه بزرگ دایر کنم.
تشکیل کتابخانه به زودی رنگ واقعیت نگرفت. نخستین اقدام چند سال بعد صورت پذیرفت: «6 سال بعد، از طرف پدرم مامور خراسان شدم. در آنجا کتابخانه شیخ عبدالحسین پسر شیخ عبدالرحیم بروجردی را خریداری کردم. بعدا هم کتابهای میرزا ارسطو منشی کنسولگری روس را خریدم و کتابخانه خود را با این کتابها بوجود آوردم پس از آن هر کجا میشنیدم که کتاب خطی هست به سراغش رفتم. در این راه شهرتی بهم زدم، بطوریکه برای فروش کتاب قدیمی و خطی به من مراجعه میشد هر کس هر چه کتاب داشت میخریدم».
کتابخانهای مشهور که حاج حسین آقا ملک ایجاد کرده بود، تا پیش از درگذشت پدر در مشهد جای داشت: «در سال 1336 قمری [1297 خورشیدی] که پدرم درگذشت این خانه را که خود من در آنجا متولد شدهام به کتابخانه اختصاص دادم ... کتابها را تا نخواندهام به کتابخانه تحویل ندادهام.»
کتابخانه ملی ملک اکنون به پایتخت آمده، با حضور در بازار حلبی سازهای تهران، به دورهای تازه از زندگیاش وارد شده بود.
اما این پایان اندیشه بزرگ حاج حسین آقا ملک و کتابخانه مشهورش نبود. او که با درگذشت پدر بازرگان و زمیندار، میراث دار ثروت بیکران او شده بود، به واسطه کتابخانه، به گسترهای تازه از فعالیت فرهنگی روی آورد؛ راهاندازی موزه: «انگیزه من از تاسیس موزه سکه و فرش و قلمدان و نقاشی و ... که هنوز در دست تکمیل است این بود که بعضی از مراجعین کتابخانه من محققین خارجی هستند آنها سوال میکردند که سکههای قدیم ایران و یا خطوط تاریخی و قلمدانها را که همگی نشانه تمدن کهن ما است کجا میتوانند تماشا کنند و من برای سهولت کار آنها و نیز استفاده ملت ایران دست به ایجاد این موزه زدهام». او که توانسته بود نخستین موزه خصوصی ایران را بنیاد گذارد، به روایت خودش، در سال 1314 کتابخانه و موزه ملی ملک را تاسیس و سازمان دهی کرد.
سال 1316 خورشیدی؛ تقدیم گنجینه بر آستان قدس رضوی
اقدام مهم بعدی حاج حسین آقا ملک در ششم آبان 1316 خورشیدی صورت گرفت. او در این سال که با راهاندازی موزه ایران باستان از سوی دولت همزمان بود، خانه پدری را در بازار بینالحرمین تهران به همراه همه اموال موجود در آن که کتابخانه و موزه ملی ملک را دربرمیگرفت، بر آستان قدس رضوی وقف کرد تا «شعبهای از کتابخانه مقدسه رضویه باشد که کافه و عامه افراد سکنه ایران بدون رعایت ملیت حق استفاده داشته و هر یک از افراد در خور استعداد خود عندالحاجه» از آن بهره بگیرند.
حاج حسین آقا ملک در سالهای بعد اموال و زمینهایی فراوان را به ویژه در خراسان بر آستان قدس رضوی وقف کرد تا بودجه کتابخانه و موزه از محل درآمدهای آنها تامین شود؛ بدین ترتیب بنیاد این موقوفه را بر خودکفایی مالی گذاشت. او همچنین به موجب وقفنامه، تولیت موقوفات را تا زمان وفات به خود اختصاص داده و پس از آن به تولیت آستان قدس رضوی سپرده بود.
مهاجرت از بازار بینالحرمین به قلب فرهنگی تاریخی پایتخت
حاج حسین آقا ملک 35 سال پس از وقف کتابخانه و موزه، در سال 1351 درگذشت و تولیت موقوفات به ویژه کتابخانه و موزه ملی ملک مستقیما در اختیار آستان قدس رضوی قرار گرفت.
کتابخانه و موزه ملی ملک پس از درگذشت واقف، به فعالیت خود در همان مکان و گستره جغرافیایی در بازار تهران ادامه داد.
در سالهای پس از انقلاب اسلامی 1357، بافت جمعیتی، فرهنگی و اجتماعی بازار تهران به دگرگونیهایی اساسی دچار و بدین ترتیب تداوم حیات فرهنگی کتابخانه و موزه ملی در آن فضای جدید با تردیدهایی روبهرو شد.
با دریافت همین مساله، آستان قدس رضوی، از وجود قطعه زمینی در محوطه تاریخی میدان مشق (باغ ملی کنونی) بهره جست که حاج حسین آقا ملک در زمان زندگی خویش با هدف گسترش کتابخانه و موزه در آنجا تدارک دیده و وقف کرده بود.
عملیات ساختمانی در سال 1364 آغاز شد و ساختمان تازه با کاربری کتابخانه و موزه در هفت طبقه با بهرهگیری از معماری اسلامی در سال 1376 گشایش یافت. کتابخانه و موزه ملی ملک بدین ترتیب 24 سال پس از درگذشت بنیانگذار و واقف، به ساختمان نو در محوطه میدان مشق منتقل شد.
کتابخانه و موزه ملی ملک از آن روزگار تا امروز در این ساختمان زیبا که جلوههایی تحسینبرانگیز از معماری ایرانی- اسلامی را به نمایش گذاشته است، به مخاطبان کتابخانه و موزه خدمات فرهنگی میرساند.
۱. از توهین به افراد، قومیتها و نژادها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهامزنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیامها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمانها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.