داخلی
»مطالب کتابداری
»کتابخانه های عمومی
آیین اختتامیه اولین مرحله از دومین دوره آموزشی مشاوره کتابدار برگزار شد
به گزارش لیزنا، آئین اختتامیه اولین مرحله از دومین دوره آموزشی مشاوره کتابدار با حضور مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی؛ سیدباقر میرعبداللهی مدیرکل تامین منابع؛ اصغر گودرزی، مدیرکل امور کتابخانه ها و مشارکت های نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ حجت الاسلام علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و رحمت الله فتاحی، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
کتابداران می توانند در حوزه های فعالیت خود جریان ساز باشند
مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این مراسم با بیان این که این دوره، یکی از دوره های کاربردی و عملیاتی است و همه مجدانه پیگیر برگزاری هرچه موفق تر دوره مشاوره کتابدار بودند، تصریح کرد: از مجموعه همکاران ستاد استان خراسان رضوی تقدیر می کنم و امیدوارم این تلاش ها و همکاری ها در پرتو عنایت خداوند به ثمر بنشیند.
معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور ادامه داد: اساتیدی که در این دوره ها حضور داشتند افرادی فاضل در حوزه کاری خود هستند که در این دوره تلاش کردند سطح علمی و مهارتی کتابداران را ارتقا بخشند تا آنان بتوانند در عرصه کاری خود موفق عمل کنند.
رمضانی افزود: هر آنچه در ستاد استان ها برنامه ریزی می شود، نقطه اجرایی آن کتابداران هستند و کتابداران مسئولیت اجرای آن را بر عهده می گیرند.
وی با بیان این که کتابداران افرادی توانمند هستند که در حوزه های خود قدرت تاثیرگذاری دارند افزود: کتابداران با تاثیر بر روی افراد جامعه می توانند جریان ساز باشند.
معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور با بیان این که کتابداران می توانند بخش های کودک را فعال تر کنند، تصریح کرد: کتابداران باید ضمن پایبندی به رسالت خطیر خود، در نهاد یاری گر ما باشند و بتوانند در ترویج فرهنگ کتابخوانی گام های بلندی بردارند.
وی با بیان این که همه در بخش های مختلف نهاد کتابخانه های عمومی فعالیت ویژه ای را دنبال می کنند، اظهار کرد: نقطه اتصال نهاد کتابخانه های عمومی با مردم کتابداران هستند؛ همچنین کتابداران باید دوره فرهنگی را پی گیری کنند؛ اطلاعاتی از روان شناسی، تحولات سیاسی روز و نحوه تعامل با کودک و به طور کلی دامنه وسیعی از اطلاعات را داشته باشد.
معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور بیان کرد: رسالت شما این است که فراگیری و پیگیری موضوعات آموزش را داشته و حس و حال نسبت به آموزش و افزایش سطح سواد حوزه های مختلف و تعمیق دانش را دنبال کنید و این مهم و کلیدی است و همه شما در موضع خود باید نسبت به ارتقا سرانه مطالعه بکوشید.
دوره های مشاور کتابدار به پربارترشدن و تجلی مهارت های کتابداران کمک شایانی می کند
سیدباقر میر عبداللهی، مدیر کل تامین منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در این مراسم با بیان این که این دوره ها، دوره های پربار، کاربردی و مهارتی است، گفت: دوره های مشاوره کتابدار و کارهای تشکیلاتی، امروز به پربار شدن و متجلی شدن کتابخانه ها کمک می کند.
وی با بیان این که انتظار نداریم در یک دوره آموزشی سه و نیم روزه بلافاصله تغییر صد در صدی به وجود بیاید تصریح کرد: این دوره ها نقطه شروع و مقدمه ای است برای اینکه پس از این کتابداران بر حسب نیازها و درکی که پیدا کرده اند از ضعف ها و توانایی های خود با خبر شوند و از این مهارت ها برای پیشرفت و تعالی خود، استفاده کنند.
میر عبداللهی با بیان این که در نهاد همه معتقد به کار آموزشی اند و تلاش دارند تا کارهای اثرگذاری به سرانجام برسد، اظهار کرد: خوشبختانه با پیگیری ها در کمترین زمان این حرکت فرهنگی ارزنده صورت گرفت و امکانات سازمانی فراهم شد تا این دوره برگزار شود و امیدواریم حاصل این دوره آموزشی سه و نیم روزه پس از این با پیگیری خود شما به سرانجام های ارزنده تری برسد.
دوره های مشاوره کتابدار، فرصتی ارزنده برای کسب مهارت های ارتباطی است
حجت الاسلام والمسلمین سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در آیین اختتامیه اولین مرحله از دومین دوره آموزشی مشاوره کتابدار با بیان این که امروز از کنار مضجع نورانی علی بن موسی الرضا(ع)، کتابداران به استان های خود با مهارت های بیشتر بازگشته و این خدمات فرهنگی را به مردم استان خود عرضه خواهند کرد، افزود: در مدت خدمتم در نهاد کتابخانه های عمومی، حقیقتا مجموعه ای پرتلاش تر، بی ادعا تر و در عین حال با نشاط تر از این مجموعه فرهنگی ندیده ام.
حجت الاسلام والمسلمین سبزیان با بیان این که کتابداران در عین همه سختی های کار فرهنگی و ارتباط با مخاطب، با نشاط بالا و انرژی فوق العاده مهارت های ارتباط با مخاطب را به کار می گیرند، اظهار کرد: در حقیقت این دوره های آموزشی کمک می کند همکاران کتابدار بتوانند رسالت خود را به خوبی ایفا کنند.
وی با بیان این که امروز شما کتابداران باید به نیاز تشنگان معرفت و دانایی پاسخ دهید، گفت: از حسن انتخاب نهاد برای انتخاب مشهد، به عنوان محل برگزاری دومین دوره آموزشی مشاوره کتابدار قدردانی می کنم و ان شاء الله این دوره مهارت های ارتباطی تان را ارتقا دهد.
رسالت کتابداران کمک به اصلاحات اجتماعی است
رحمت الله فتاحی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی در آئین اختتامیه اولین مرحله از دومین دوره آموزشی مشاوره کتابدار با بیان این که مردم ما توانسته اند جامعه را پویا کنند، گفت: رسالت شما کتابداران قطعا و حتما در راستای کمک به اصلاحات اجتماعی است.
وی با بیان این که هرچه کم توجهی به چالش های جامعه شود زمان از دست رفته و بر حجم، تنوع و گستره چالش ها افزوده می شود، عنوان کرد: همه باید تلاش کنند و بدانند حرفه کتابداری یکی از بهترین نمونه ها در راستای اصلاحات اجتماعی در کشور است.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی با بیان این که حرکت شما کتابداران باید فراتر از عضوگیری ساده و امانت دادن کتاب باشد، خاطر نشان کرد: کتابخانه های عمومی در راستای اصلاحات اجتماعی باید با برنامه حرکت کنند و نگذارند چالش های مختلف زنجیره ای، متنوع، فراگیر، انرژی کاه، پرهزینه، ضد توسعه و ضد اطلاعات در جامعه ریشه بدواند.
فتاحی با بیان این که اگر می خواهید برخورد عالمانه با مخاطب داشته باشید باید بتوانید چالش ها را دسته بندی و راهکارهای گذر از آن را بدانید، اظهار کرد: اگر برخورد عالمانه را ندانید این موجب از بین رفتن اعتماد عمومی مخاطب می شود.
وی مسائل و مشکلات خانوادگی، عدم تعامل میان اعضای خانواده، تربیت نادرست فرزندان، مسائل و مشکلات زناشویی، عدم تعامل و تفاهم و افزایش طلاق را از جمله این چالش ها عنوان و با بیان این که باید این چالش ها را ریشه یابی کرد، گفت: امروز تصمیم گیری ها باید مبتنی بر منطق و عقلانیت و بهره گیری از خرد جمعی باشد و شما کتابداران در این زمینه رسالت سنگین دارید.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این که کتابخانه های عمومی رسالت بزرگی دارد و نهاد اجتماعی برای کمک به مردم هستند، تصریح کرد: کتابخانه ها در برخورد با چالش ها نقش پیشگیری و درمان دارند و باید تعامل پیوسته با جامعه داشته و بتوانند نیازهای قشرهای مختلف جامعه را شناسایی و در راستای اصلاح آن گام بردارند.
فتاحی با بیان این که در نمایشگاه بین المللی کتاب این همه تنوع وجود دارد و با مجموع کتاب های تولید شده، باید تنوع را در برخورد با چالش ها دانست و برای استفاده جامعه از کتاب زمینه را هموار کرد، افزود: کتابخانه باید بستری برای تعاملات فرهنگی اجتماعی باشد و ضمن آماده کردن منابع و تدوین برنامه منسجم برای شبکه کتابخانه خود در اصلاحات اجتماعی اثرگذار باشد.
وی با بیان این که از پتانسیل جامعه برای کمک به کتابخانه ها باید استفاده کرد، افزود: پتانسیل جامعه بستری مهم برای فعالیت های اجتماعی است و علاوه بر فعال شدن کتابداران، باید انواع کسانی که می توانند کمک کنند را پای کار آورد و بایستی کتابداران در حوزه فعالیتی خود کتاب هایی را که در این زمینه می تواند کمک کننده باشد معرفی کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این که کتابخانه ها باید نیاز مراکز مختلف را شناسایی و در این زمینه کتاب متناسب را در فضای کتابخانه ها قرار دهند، بیان کرد: امروز باید اولویت ها را عوض کرد و برای از بین نرفتن سرمایه های اجتماعی و حرکت به سمت توسعه پایدار روی نهادهای فرهنگی و به ویژه کتاب ها کار و فعالیت شود.
۱. از توهین به افراد، قومیتها و نژادها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهامزنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیامها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمانها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.