داخلی
»مطالب کتابداری
»کتابخانه و کتابداری
نتایج رتبه بندی موضوعی شانگهای سال 2016 منتشر شد
به گزارش لیزنا، طبق اعلام گروه رتبه بندی ISC، رتبه بندی شانگهای در سال 2016 با روش شناسی جدید و کاملا متفاوت نسبت به سال های گذشته، دانشگاه های برتر دنیا را در حیطه های مهندسی، رتبه بندی و نتایج آن را منتشر کرد.
بر اساس اعلام این گروه، رتبه بندی شانگهای یکی از معتبرترین رتبه بندی های جهانی است که نتایج آن توسط دانشگاه ژیائوتنگ شانگهای منتشر میشود. این رتبه بندی در قالب یک پروژه بزرگ در کشور چین برای اولین بار در ژوئن سال 2003 منتشر شد و به صورت سالانه روزآمد میشود.
جهت مطابقت بهتر با نیازهای متنوع دانشگاه ها برای مقایسه همه جانبه عملکرد خویش در سطوح جهانی، از سال 2009 رتبه بندی موضوعی نیز توسط این نظام رتبه بندی هر ساله منتشر شد.
بر این اساس شانگهای در مرحله اول رتبه بندی موضوعی سال 2016 خود، فهرست دانشگاه های برتر در 7 حوزه مرتبط با علوم مهندسی را منتشر کرده است. این در حالی است که در سال های گذشته نتایج رتبه بندی کلی و موضوعی شانگهای همزمان با یکدیگر منتشر می شد. در جدول زیر 7 حوزه مهندسی و زیر حوزه های وابسته به آن نشان داده شده است.
حوزه های مهندسی |
زیر حوزه های مرتبط |
مهندسی شیمی |
مهندسی شیمی (تمامی موضوعات مرتبط) |
مهندسی علوم انرژی |
انرژی (تمامی موضوعات مرتبط) |
مهندسی عمران |
مهندسی عمران و سازه ساختمان و ساخت و ساز |
مهندسی برق و الکترونیک |
مهندسی برق و الکترونیک |
مهندسی مکانیک |
مهندسی خودرو مهندسی صنایع و تولید مهندسی مکانیک |
مهندسی علوم محیطی |
علوم محیطی (تمامی موضوعات مرتبط) |
مهندسی علم مواد |
علوم مواد (تمامی موضوعات مرتبط) |
شانگهای در سال 2016 رتبه بندی حیطه های مهندسی را با شاخص های متفاوت نسبت به سال گذشته انجام داده است. این نظام از 8 شاخص به شرح جدول زیر جهت ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه های برتر دنیا بهره گرفته است.
شاخص |
وزن |
توضیحات |
PUB |
100 |
تعداد تولیدات علمی در هر حوزه مهندسی |
TOP25 |
100 |
تعداد تولیدات علمی پراستناد در هر حوزه که در دسته 25 درصد برتر دنیا قرار دارد |
TOP1 |
100 |
تعداد تولیدات علمی پراستناد در هر حوزه که در دسته یک درصد برتر دنیا قرار دارد |
FWCI (استناد نرمال شده) |
200 |
تاثیر استنادی نرمال شده هر حوزه که کیفیت پژوهشی موسسات را در قیاس با میانگین جهانی اندازه گیری می کند |
IC |
100 |
میزان همکاری های بین المللی |
CC (همکاری با بخش صنعت) |
200 |
درصد تولیدات علمی موسسه که با همکاری شرکت های بزرگ و یا صنعتی تهیه شده است |
MCR |
100 |
پژوهشگران پراستناد در هر حوزه |
AWARD |
100 |
تعداد برندگان جوایز مشهور بین المللی |
بر اساس گزارش گروه رتبه بندی ISC ، رتبه بندی شانگهای ضمن تغییر شاخص های خویش، پایگاه استنادی مورد استفاده خود را از وب آو ساینس به اسکوپوس تغییر داده است. همچنین رتبه بندی شانگهای تنها مقالات پژوهشی، مقالات مروری و مقالات کنفرانس های مربوط به سال های 2014-2010 را در محاسبات رتبه موسسات مورد استفاده قرار داده است.
در شاخص مربوط به جوایز، تنها جوایزی برای موسسات لحاظ شده است که دو شرط زیر را داشته باشند:
جوایز می بایست ضمن قرار گرفتن در فهرست جوایز علمی موسسه IREG می بایست حداقل نمره67/0 اعتبار و شهرت را دارا باشند. نمره IREG 67/ 0 نشان دهنده اعتبار و شهرت بالای جایزه می باشد.
میزان برندگان بومی هر جایزه می بایستی از 80 درصد کمتر باشد.
لذا این تغییرات که در شاخص ها و منابع اطلاعاتی صورت گرفته است می تواند در کنار تغییرات عملکردی دانشگاه ها، عاملی موثر بر تغییر رتبه موسسات و جابجایی آن ها باشد.
در سال 2016 از جمهوری اسلامی ایران سه دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه تهران توانستند با قرار گرفتن در بازه رتبه ای 600-401 در جمع 600 دانشگاه برتر دنیا در حوزه مهندسی مواد قرار گیرند.
در سال 2016 نیز همچون سال های گذشته جایگاه های برتر دنیا را قاره آمریکا از آن خود کرده است. بعد از آمریکا نیز اروپا و آسیا قرار گرفته اند. در جداول زیر به ترتیب سهم مناطق (قاره ها) از 20 دانشگاه برتر دنیا در هر حوزه، سهم مناطق از 100 دانشگاه برتر دنیا در هر حوزه و سهم کشورها از 20 دانشگاه برتر دنیا در هر حوزه قرار داده شده است.
سهم مناطق از 20 دانشگاه برتر در هر حوزه مهندسی |
||||||||||
منطقه |
مهندسی شیمی |
مهندسی عمران |
مهندسی الکترونیک |
مهندسی علوم انرژی |
مهندسی علوم محیطی |
مهندسی علم مواد |
مهندسی مکانیک |
مجموع |
||
آمريكا |
8 |
8 |
11 |
7 |
13 |
12 |
12 |
71 |
||
آسيا / اقيانوسيه |
7 |
6 |
6 |
8 |
1 |
3 |
4 |
35 |
||
اروپا |
5 |
6 |
3 |
5 |
6 |
5 |
4 |
34 |
||
آفريقا |
— |
— |
— |
— |
— |
— |
— |
— |
||
|
||||||||||
سهم مناطق از 100دانشگاه برتر در هر حوزه مهندسی |
||||||||||
منطقه |
مهندسی شیمی |
مهندسی عمران |
مهندسی الکترونیک |
مهندسی علوم انرژی |
مهندسی علوم محیطی |
مهندسی علم مواد |
مهندسی مکانیک |
مجموع |
||
آمريكا |
32 |
32 |
49 |
30 |
45 |
42 |
42 |
272 |
||
اروپا |
37 |
33 |
27 |
32 |
41 |
29 |
33 |
232 |
||
آسيا / اقيانوسيه |
31 |
35 |
24 |
38 |
14 |
29 |
25 |
196 |
||
آفريقا |
— |
— |
— |
— |
— |
— |
— |
— |
||
|
|
|
||||||||
|
سهم کشورها از 20 دانشگاه برتر در هر حوزه مهندسی |
|||||||||
|
منطقه |
مهندسی شیمی |
مهندسی عمران |
مهندسی الکترونیک |
مهندسی علوم انرژی |
مهندسی علوم محیطی |
مهندسی علم مواد |
مهندسی مکانیک |
مجموع |
|
|
||||||||||
|
ایالات متحده |
8 |
7 |
11 |
7 |
12 |
12 |
12 |
69 |
|
|
چین |
3 |
2 |
2 |
4 |
0 |
1 |
2 |
14 |
|
|
سویس |
2 |
2 |
2 |
2 |
1 |
1 |
2 |
12 |
|
|
سنگاپور |
1 |
1 |
2 |
2 |
0 |
2 |
1 |
9 |
|
|
بریتانیا |
0 |
1 |
0 |
1 |
1 |
3 |
2 |
8 |
|
|
هلند |
2 |
1 |
0 |
0 |
2 |
1 |
0 |
6 |
|
|
کره جنوبی |
2 |
1 |
1 |
1 |
0 |
0 |
1 |
6 |
|
|
دانمارک |
1 |
1 |
1 |
2 |
1 |
0 |
0 |
6 |
|
|
چین-هنگ کنگ |
0 |
2 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3 |
|
|
کانادا |
0 |
1 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
2 |
|
|
استرالیا |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
0 |
0 |
2 |
|
|
ژاپن |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
|
|
سوئد |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
1 |
|
|
ایتالیا |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
|
|
۱. از توهین به افراد، قومیتها و نژادها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهامزنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیامها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمانها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.