داخلی
»مطالب کتابداری
»کتابخانه و کتابداری
نشست راهبردهای تولید علم برتر و ارتقای سطح پژوهش
به گزارش لیزنا، نشست راهبردهای تولید علم برتر و ارتقای سطح پژوهش در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در این دانشگاه در تاریخ 29/04/95 برگزار شد.
دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی پویا دائما در حال ترسیم وضعیت موجود و برنامه ریزی برای رسیدن به نقطه مطلوب خود هستند. آنها با تعیین نقاط قوت و ضعف شان به صورت مداوم در جهت بهبود عملکرد گام بر می دارند.
دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی یک از دانشگاه هایی است که در طی یک دهه اخیر به سرعت در حال افزایش کمیت تولید علم دانشگاه است. در فاصله سال های 1990 تا 2006 تنها 408 مدرک در پایگاه استنادی آی.اس.آی از این دانشگاه نمایه شده بود، اما در خلال سال های 2007 تا 2016 تعداد مدارک این دانشگاه به 4828 مورد رسید که یک افزایش دوازده برابری را نشان می دهد.
به گزارش پایگاه رتبه بندی بین المللی تایمز دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برای اولین بار در سال 2016 میلادی در جمع دانشگاه های برتر دنیا در رده 601 تا 800 قرار گرفت. همچنین در سال 2016 میلادی این دانشگاه برای اولین با در جمع دانشگاه های برتر دنیا به گزارش رتبه بندی بین المللی لایدن نیز قرار گرفت. دانشگاه لایدن در سال 2016 میلادی رتبه دانشگاه ها در سال های قبل را نیز دسترس پذیر کرده است. به صورت پیش فرض رتبه دانشگاه ها براساس میزان اثرگذاری بین المللی آن ها و تعداد مدارک آنها در برجسته ترین مجلات آی.اس.آی نمایش داده می شود. بر این اساس، دانشگاه خواجه نصرالدین طوسی در دوره 2014-2011 نسبت به دوره 2013-2010 یک ارتقای 19 رتبه ای در بین دانشگاه های دنیا را نشان می دهد.
دکتر محمد جواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در جمع هیات رئیسه، هیات ممیزه و شورای علمی دانشگاه، راهبرد انتخاب نشریات و نقش آن در اثرگذاری دانشگاه را مورد تبیین قرار داد.
دهقانی گفت: دانشگاه های برتر دنیا بخش اعظم تولیدات علمی شان را در برترین مجلات منتشر می کنند، عاملی که به افزایش اثرگذاری تولیدات علمی آن ها کمک می کند. مرجعیت علمی اولین بند در سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری است و استنادها مهمترین شاخص تعیین میزان این مرجعیت هستند.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در این نشست وضعیت تولید علم دانشگاه های کشور، دنیا و خواجه نصیرالدین طوسی را به تفکیک توزیع آن ها در نشریات با چارک های مختلف مورد بررسی قرار داد. تفاوت قابل ملاحظه ای به لحاظ اثرگذاری بین تولیدات علمی که در نشریات کیفی تر منتشر شده بود و نشریاتی که از کیفیت پایین تری برخوردار بودند مشاهده می شد.
وی در این نشست همچنین به بررسی آخرین وضعیت علمی کشور در سطح بین المللی پرداخت و توجه به ابعاد مختلف تولید علم شامل مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی علم تولید شده در کنار افزایش تولید علم را مورد تاکید قرار داد.
دکتر دهقانی در پایان افزود: هدایت مقالات به سمت نیازهای کشور مهمترین اولویت در تولید علم است، بنابراین می بایست ضمن توجه به انتخاب راهبرد انتشار در مجلات برتر و افزایش تعداد این دسته از مقالات به عنوان یک شاخص نسبی، همزمان هدایت پژوهش ها برای رفع نیازهای کشور را نیز مد نظر قرار داد.
دکتر علی گزنی معاون پژوهش و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نیز در این نشست به بیان مهمترین عوامل ارتقای سطح پژوهش در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی پرداخت. در همین راستا همتایان بین المللی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی مورد بررسی قرار گرفتند و نقاط قوت و ضعف دانشگاه مشخص شد. همچنین، معیارهای سنجش تولید علم فنآورانه، نوآورانه و صنعتی برای کاربردی کردن کمیت تولید علم ارائه شدند. در نهایت لزوم تدوین سند دیپلماسی علمی و توسعه علمی دانشگاه مورد تاکید قرار گرفت.
۱. از توهین به افراد، قومیتها و نژادها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهامزنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیامها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمانها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.