کد خبر: 26301
تاریخ انتشار: سه شنبه, 23 آذر 1395 - 10:49

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

جعفر مهراد خبر داد

یازده دانشگاه ایران در بین بهترین دانشگاه‌های جهان

جعفر مهراد، نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان، منتشر شده توسط «یواس نیوز و ورلد رپورت» برای سال 2017 میلادی را اعلام کرد.
یازده دانشگاه ایران در بین بهترین دانشگاه‌های جهان

 به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد از قرار گرفتن تعداد 11 دانشگاه از دانشگاه‌های ایران در بین بهترین دانشگاه‌های جهان  بر اساس این رتبه‌بندی خبر داد و گفت: در این رتبه‌بندی دانشگاه صنعتی شریف در بین 11 دانشگاهی که امتیاز آورده‌اند با امتیاز جهانی 53/4 رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است. رتبه های دوم و سوم نیز با امتیاز جهانی 51/8 و 49/6 به ترتیب به دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی اصفهان تعلق دارد.

 مهراد ادامه داد: رتبه دانشگاه صنعتی امیرکبیر با امتیاز جهانی 47/1 چهارم است. پس از آن، دانشگاه آزاد اسلامی کرج با امتیاز جهانی 46/3 قرار دارد. رتبه های ششم تا یازدهم نیز به ترتیب با امتیاز جهانی 43/2، 42/5، 42/1، 41/4، 39/9، و 36/5 در اختیار دانشگاه‌های علم و صنعت ایران، علوم پزشکی تهران، تربیت مدرس، تبریز، فردوسی مشهد و علوم پزشکی شهید بهشتی قرار دارد.

 به گفته مهراد در این رتبه بندی 1000 دانشگاه برتر جهان معرفی شده است. رتبه های جهانی 11 دانشگاه ممتار ایران از این قرار است: صنعتی شریف 405، تهران 445، صنعتی اصفهان 523، صنعتی امیرکبیر 601، آزاد اسلامی کرج 629، علم و صنعت ایران 724، پزشکی تهران 745، تربیت مدرس 757، تبریز 777، فردوسی مشهد 820، و پزشکی شهید بهشتی 911.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی گفت: رتبه دانشگاه هاروارد با امتیاز جهانی 100 اول و رتبه‌های دانشگاه‌های ام آی تی، استنفورد، برکلی، کالتک، آکسفورد، کمبریج، کلمبیا و یو سی ال ا نیز به ترتیب دوم تا دهم است.

 مهراد ادامه داد: در آسیا دانشگاه توکیو با امتیاز جهانی 75/8 در مقام 44 جهان، در آفریقا دانشگاه کیپ تاون با امتیاز جهانی 68/2 در مقام 112 جهان، در اقیانوسیه دانشگاه ملبورن با امتیاز جهانی 77/2 در جایگاه 36، در اروپا دانشگاه آکسفورد با امتیاز جهانی 88/1 در رتبه 6 جهان و در آمریکای لاتین دانشگاه سائو پولو با امتیاز جهانی 66/3 در مقام 138 دانشگاه‌های برتر جهان نشسته اند.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: در این رتبه‌بندی از 12 شاخص استفاده شده است که این شاخص‌ها نسبت به شاخص‌های سایر نظام‌های رتبه‌بندی مانند کیواس و تایمز بیشتر کیفی است و عملکرد دانشگاه‌ها را به مراتب بهتر از سایر نظام‌ها که توجه بیشتری به شاخص‌های کمی دارند، اندازه گیری می‌کند.

استاد دانشگاه شیراز و بنیانگذار آی اس سی افزود: این شاخص‌ها عبارتند از شهرت پژوهشی جهانی با وزن 12/5 درصد، شهرت پژوهشی منطقه‌ای 12/5 درصد، اتشارات 10 درصد، کتاب‌ها 2/5 درصد، کنفرانس‌ها 2/5 درصد، ضریب تاثیر نرمال شده 10 درصد، کل استنادها 7/5 درصد، تعداد انتشاراتی که در بین 10 درصد پراستنادها قرار دارند 10 درصد، درصد کل انتشاراتی که در بین 10 درصد پراستنادها قرار دارند10 درصد، تعداد مقالات پراستنادی که در بین 1 درصد پراستنادها در رشته های ذیربط قرار دارند 5 درصد، و درصد کل انتشاراتی که در بین 1 درصد مقالات پراستناد قرار دارند با وزن 5 درصد.

جعفر مهراد
|
Iran
|
1395/09/23 - 18:16
0
0
با اهدای سلام
چنانچه به شاخص های این رتبه بندی توجه کنید مشاهده خواهید کرد که کتابخانه های آکادمیک در رشد و توسعه علمی و آموزشی موسسات آموزش عالی تاثیر گذارند و این کتابخانه ها هر چه از نظر منابع علمی غنی و از نظر خدمات توسعه یافته باشند ارتقای دانشگاه ها و موسسات پژوهشی در رتبه بندی های دانشگاهی محتمل تر خواهد بود. به راحتی می توان بین این شاخص ها و نقش کتابخانه های آکادمیک ارتباط تعریف کرد
یاس،کتابدار دانشگاهی
|
Iran
|
1395/09/23 - 11:04
0
0
جناب آقای دکتر مهراد
آیا کتابخانه های دانشگاهی در رتبه بندی دانشگاهها موثرند؟ کدام رتبه بندی به کتابخانه ها توجه دارد؟
ممنون می شوم توضیح دهید.
سپاس
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: