داخلی
»اخبار کتاب
داستان یونس پیامبر را امروزی کرده ایم
به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی مدیریت فرهنگی-هنری منطقه 8 و فرهنگسرای گلستان، در ابتدای این جلسه نویسنده رمان«برکت» در معرفی خود گفت: من متولد 1360 و طلبه حوزه علمیه قم هستم؛ در قم زندگی می کنم. علاوه بر طلبگی، در دوره کارشناسی ارشد ادیان شرق تحصیل می کنم و علاوه بر رمان «برکت»، 4 مجموعه شعر و یک مجموعه داستان هم منتشر کرده ام.
اکبری دیزگاه، بخش هایی از کتاب خود را خواند و پس از ان، مجید اسطیری به نقد «برکت» پرداخت و گفتک این کتاب در بین نویسندگان و فضای ادبی کشور، بازتاب خوبی داشته و اسم کتاب از نام راوی و شخصیت اصلی گرفته شده است.
به گفته این منتقد ادبی، یونس برکت، ابتدای ماه رمضان وارد روستای «میان رودان» می شود و مسیری را طی می کند و به جایی می رسد که مردم روستا، همزمان با عید فطر، او را برای اقامه نماز عید دعوت می کنند.
اسطیری، احترام به طبیعت را یکی دیگر از پیام های غیر مستقیم رمان «برکت» دانست و افزود: شخصیت اصلی داستان، سیر و سلوکی را طی می کند اما نویسنده اصرای ندارد تا با روش های مستقیم و شعاری، ما را با این سیر اشنا کند. از سوی دیگر، برکت ارتباط خوبی با حیوانات دارد. این مساله مهم است و از احترام و ارتباط او با طبیعت می گوید.
این منتقد همچنین گفت: یونس خود را نماینده شریعت معرفی نمی کند و تنها به مسایل شرعی نمی پردازد. او جواب مردم را به گونه ای می دهد که آن را درک کنند؛ به عبارتی زبان مردم امروز را می داند.
اسطیری با اشاره به اهمیتی که نویسنده برای درک و دریافت لحظات کوچک معنوی قائل شده گفت: ما در داستان «برکت»، یونسی را می بینیم که خرده اتفاقات معنوی را جدی می گیرد و آماده دریافت این لحظات کوچک معنوی است. از سوی دیگر، نویسنده در این داستان تنها به بیان حالات معنوی نمی پردارد و از جهل و آسیب های اجتماعی می گوید.
به گفته این منتقد ادبی، «میان رودان»، یک روستای نمادین و نشان دهنده کل جامعه است و خود داستان، یک چیزی بین یادداشت روزانه و من راوی است و بخش یادداشت های روزانه، اثر را خوش خوان کرده است. همچنین نویسنده، بهترین و کامل ترین شخصیت پردازی را در مورد خود یونس داشته است.
محمدرضا گودرزی هم، «برکت» را یک داستان تمثیلی دانست و افزود: در این داستان به جامعه ایرانی و مشکلات پرداخته می شود. در واقع این داستان، ماجرای یونس پیامبر در جهان امروزی است. یونس، به درون نهنگ می رود و یونس برکت، میان رودان را انتخاب می کند.
به گفته این منتقد ادبی، بعضی نویسندگان، اساطیر و باورها را عینا تکرار می کنند، این فایده ای ندارد. نویسنده باید درک و دریافت خود را از اسطوره ها داشته باشد.
گودرزی به نقش کلیدی خواب در اسطوره ها اشاره و بیان کرد: در جهان اسطوره ای مرزی بین خواب و بیداری وجود ندارد و خواب، بخشی از زندگی است. از سوی دیگر در دنیای امروز است که مرز بین بیمار و سالم مشخص می شود. در گذشته مرزی وجود نداشته و بسیاری مواقع، افراد به ظاهر بیمار می توانستند مشکل گشا باشند.
این منتقد ادبی گفت: در پایان داستان «برکت»، هم جامعه هم راوی متحول شده اند.نویسنده در این داستان، به فرهنگ عقب مانده مردم و آسیب های اجنتماعی توجه می کند و معتقد است که قدر یعنی اندازه؛ اگر هر کس اندازه خودش را در زندگی بداند هر شب برای او شب قدر است.
۱. از توهین به افراد، قومیتها و نژادها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهامزنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیامها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمانها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.