داخلی
»اخبار کتاب
کتاب «بازیوارسازی: مفاهیم و کاربردها» منتشر شد
به گزارش لیزنا، کتاب «بازیوارسازی: مفاهیم و کاربردها» نوشته دکتر مرضیه زرینبال ماسوله توسط انتشارات ایرانداک و نشر چاپار به چاپ رسید.
بازی وارسازی یا gamification مفهومی جدید در کسب و کار بوده و در تلاش است با استفاده از سرگرمی و مفاهیم مطرح در بازیها، کاربران را به آغاز و یا ادامه فعالیت تشویق کرده، مشارکت آنان را افزایش داده، برخی از چالشها را حل نموده و یا رفتاری خاص را در جامعه هدف خود ایجاد نماید.
به سخن دیگر، بازیوارسازی ابزاری برای حل چالشهای کسب و کار است که با کاربران و مشارکت آنان در ارتباط بوده و از طریق بکارگیری سرگرمی انجام میشود.
بازیوارسازی به معنای تبدیل تمام کسب و کار به بازی نیست بلکه به معنای استفاده از ابزارها و روشهای مورد استفاده در بازیها برای حل چالشهای مرتبط با مشارکت کاربران در کسب و کار است حتی اگر راهحلهای ارائه شده شبیه بازی نباشند.
براین اساس برای طراحی و اجرای موفق بازیوارسازی تسلط بر دو حوزه دانش مورد نیاز است: دانش حوزه کسب و کار و دانش حوزه طراحی بازی. با ترکیب این دو حوزه و تعامل مناسب آنها میتوان روشهایی را طراحی و پیاده نمود که با کمک آنها چالشهای کسب و کار برطرف شده و اشتیاق و انگیزه کاربران افزایش یابد.
با این همه، بدون داشتن الگویی جامع و کلنگر و بدون بهرهگیری از روشی ساختارمند نمیتوان بازیوارسازی را پیادهسازی کرد. کتاب حاضر به دنبال ارائه چنین الگویی است که در طی آن به کاربران، نیازمندیها و الزامات آنان توجه شده و روشهای بازیوارسازی به شکلی ساختارمند برای پاسخ به این نیازمندیها درتعامل با یکدیگر اجرا شوند.
این الگو از سه عامل کلیدی طراح به عنوان شکل دهنده بازیوارسازی و هدایت کننده فعالیتها، سیستم به عنوان آنچیزی که به دنبال بازیوارسازی آن هستیم و کاربران به عنوان مشارکتکنندگان و تعامل کنندگان با سیستم تشکیل شده است. در طراحی سیستم عناصری وجود دارندکه در تعامل با کاربران بوده و آنان را درگیر میسازد .
امتیازات، نشانها و تابلوی امتیازات از پرکاربردترین این عناصر هستند که برای اجرای موفق بازیوارسازی میتوان در طی الگویی هدفمند طراحی شده و مورد استفاده قرار گیرند. در کتاب حاضر این الگو در قالب محرکهای هشتگانه مطرح شده و عناصر مطرح در بازیوارسازی در قالب آنها بازنمایی میشوند.
همچنین با بهرهگیری از این ساختار تلاش شده است تا برخی از نمونههای موفق کسب و کار در حوزههای آموزش و یادگیری، سلامت، گردشگری، حمل و نقل و کسب و کار الکترونیک بررسی گردند.
۱. از توهین به افراد، قومیتها و نژادها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهامزنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیامها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمانها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.