کد خبر: 49010
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 28 شهریور 1403 - 15:01

داخلی

»

گفتگو

برگزاری دوره‌های بازآموزی مدرسان دانشگاه ها، در دستور کار کمیته برنامه ریزی و گسترش

منبع : لیزنا
بازنگری سرفصل های کارشناسی ارشد و برگزاری دوره های بازآموزی مدرسان دانشگاه ها در دستور کار کمیته برنامه ریزی و گسترش قرار گرفت. 
برگزاری دوره‌های بازآموزی مدرسان دانشگاه ها، در دستور کار کمیته برنامه ریزی و گسترش

به گزارش خبرنگار لیزنا، دکتر محمد حسن زاده،  عضو کارگروه علوم انسانی و علوم اجتماعی وزارت عتف و رئیس  کمیته برنامه ریزی و گسترش علم اطلاعات و دانش شناسی، با اعلام این خبر گفت: بیست و ششمین جلسه کمیته برنامه ریزی و گسترش علم اطلاعات و دانش شناسی با حضور اعضای کمیته و شبکه تخصصی نخبگانی به صورت مجازی در پلتفرم پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) برگزار شد.

وی گفت: برای این جلسه، دو دستورکار در نظر گرفته شده بود. دستورجلسه اول به آغاز بازنگری رشته/گرایش های  مقطع کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی اختصاص داشت که طبق تقسیم کار انجام شده، مقرر شد دانشگاه هایی که به عنوان دانشگاه محور در نظر گرفته شده اند، با همکاری دانشگاه های معین و صاحبنظران درون و بیرون از رشته نسبت به تهیه و ارائه سرفصل بازنگری شده برای بررسی در جلسات بعدی کمیته اقدام کنند. به این ترتیب، بازنگری مدیریت کتابخانه های دیجیتال، مدیریت اطلاعات، مدیریت کتابخانه های دانشگاهی، علم سنجی، مطالعات کتابخانه های عمومی در دستور کار قرار گرفت. 

دکتر حسن زاده ادامه داد: همانگونه که بعد از اتمام بازنگری دروس و سرفصل های مقطع کارشناسی اعلام شد، یکی از ضرورت های مهم در اجرای اثربخش دوره ها، برگزاری دوره های توانمندسازی و بازآموزی مدرسان گروه های آموزشی برای همگامی بیشتر با تحولات فناورانه و روزآمد شناسایی گردیده بود. به همین مناسبت، دستور جلسه دوم به همفکری و برنامه ریزی برای این امر اختصاص یافت.

وی افزود:  بعد از بحث و بررسی درباره ضرورت، ابعاد، و شیوه های عملیاتی کردن توانمندسازی و بازنمایی، هفت حوزه اولویت دار برای برگزاری دوره های آموزشی برای مدرسان رشته در نظر گرفته شد که عبارتند از:

- علم داده

- سازماندهی نوین

- هوش مصنوعی

- داده کاوی

- پایگاه داده

- مصورسازی اطلاعات

- مشاوره اطلاعاتی

حسن زاده گفت: این دوره ها با تمرکز بر نکات آموزشی و عملیاتی با تدریس مدرسان کارآزموده و با هدف انتقال تجربیات اعضای محترم هیات علمی با یکدیگر برگزار می شود. برنامه دقیق دوره های بازآموزی و انتقال تجربیات به زودی تکمیل و به دانشگاه های مختلف ارسال خواهد شد. 

رویس ایرانداک بیان کرد: شرکت اعضای هیات علمی در دوره های بازآموزی و انتقال تجربیات از چندین منظر اهمیت دارد. اولا، جریان اطلاعات و انتقال بهروش ها در بین اعضای هیات علمی حاصل می شود و پویایی مناسبی بین گروه ها ایجاد می شود. دوماً، تعامل پذیری مدرسان رشته و آشنایی آنها با همتایان خود در دانشگاه های دیگر را تسهیل می کند. در نهایت، آموزش اثربخش دروس بازنگری شده به اشتغال پذیری دانش آموختگان و توسعه رشته منجر می شود. 

وی در پایان یادآوری کرد: واقعیت این است که سرعت تحولات در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی بالاست. همگامی با تحولات نوین نیازمند مدیریت دانش رشته و توسعه تعامل بین اعضای هیات علمی، دانشجویان، کارفرمایان و حتی رشته های مجاور است تا بتوانیم پاسخ مناسبی به چالش ها پیدا کنیم.